onsdag 14 oktober 2015

Filmrecension: The Scorch Trials

Jag & en utav mina bästa kompisar, Alva (här är hennes blogg, och här är vår fotoblogg som vi har tillsammans med en annan kompis) var förrförra fredagen och såg The Scorch Trials på bio. Jag hade väldigt höga förväntningar eftersom jag tyckte boken (som filmen skulle ha baserats på) var riktigt bra. Min recension på boken hittar ni här.

Men filmen var bara en stor, gigantisk besvikelse. Inget stämde överens med boken, och visst om det hade varit en film som var helt påhittad (alltså inte baseras på något, som på en bok) då hade det väl varit spännande & roligt med vändningar & twistar - men inte om det är en filmatisering på en bok som den inte ens följer!?! Alltså, både jag & Alva var så sjukt besvikna efteråt. Hur kan man ens ändra och ta bort scener som utgör en så stor del för allt som händer därefter?

Jag vet ärligt talat inte om jag ens vill se tredje och sista filmen när den kommer ut. Eller jo, det vill jag nog ändå - men i så fall bara för att kunna se på vilket sätt de kommer att faila med seriens slut. För den kan verkligen inte bli samma som i bokserien - eftersom de lyckats ta bort ett flertal viktiga scener som utgör en stor roll för handlingen, karaktärer - ja, cirka allt - i den här filmen. (Till exempel det här angående smittan - tänker dock inte avslöja vad, vill inte spoila - det fucka ju upp allt, för hur ska de nu kunna avsluta filmtrilogin på "rätt" sätt som i bokserien? Det är ju för sjutton helt omöjligt nu.)

Okej, jag måste sluta vara så negativ över den här filmen nu men jag blev bara så oerhört besviken.

Bara för att säga något positivt: jag älskar dock fortfarande trion bestående av Thomas, Newt (!) och Minho. De utgjorde typ det enda bra i filmen. Men med det slutet så försvann den positiviteten väldigt snabbt...

Filmatiseringen (vilket det inte ens kan kallas) av The Scorch Trials blev jag riktigt besviken på. Ingenting var som i boken och det hände saker som inte ens ska hända (eller som åtminstone inte ska hända förrän i tredje boken, enligt Alva). Och så hände vissa saker inte alls som spelar en viktig roll för fortsättningen - vilket gör att allt kommer/måste sluta på ett helt annat sätt än i böckerna. För jag har i alla fall ingen aning om hur de ska lyckas göra en riktigt filmatisering av tredje boken. Det är liksom kört redan nu för det.

Men bli inte helt förskräckta för att se filmen av min recension; speciellt inte om ni inte läst böckerna, för då kan filmen säkert vara ganska bra. Men jag varnar er: ha inte för höga förväntningar - för de går i kras ganska så snabbt in i filmen (eller rättare sagt: redan från början).

Har ni sett filmen? Vad tyckte ni i så fall om den? Hade ni läst boken innan? 

Betyg: 2 av 5 bokstaplar (bara för trions skull får den en 2:a). 

1 kommentar:

  1. Håller verkligen med er!! De som inte har läst böckerna uppskattar filmerna men har man läst böckerna så är den här filmen en enorm besvikelse!! :( Det är bara grabb trion som gör filmen sevärd... Ja jag kommer oxå se nästa film men förstår inte alls hur de ska få ihop det!

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!