tisdag 29 september 2015

Stealing Parker

Titel: Stealing Parker
Författare: Miranda Kenneally
Förlag: Sourcebooks fire
Sidor: 242
Serie: Hundred Oaks #2
Språk: Engelska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:
Parker Shelton pretty much has the perfect life. She's on her way to becoming valedictorian at Hundred Oaks High, she's made the all-star softball team, and she has plenty of friends. Then her mother's scandal rocks their small town and suddenly no one will talk to her.

Now Parker wants a new life.

So she quits softball. Drops twenty pounds. And she figures why kiss one guy when she can kiss three. Or four. Why limit herself to high school boys when the majorly cute new baseball coach seems especially flirty?

But how far is too far before she loses herself completely?

Omdöme:
Första boken i den här miniserien Hundred Oaks - Catching Jordan - gillade jag väldigt mycket och tyckte att den var oerhört underhållande & rolig att läsa. Så sedan dess har jag tänkt att jag ska köpa de andra fristående delarna i serien (dock i rätt ordning), men har aldrig riktigt kommit till skott. Men nu har jag i alla fall läst andra delen också och jag kan väl säga att jag kommer att köpa hem de andra väldigt, väldigt snart.

Karaktärerna i den här serien känns alltid som riktiga karaktärer och jag fullkomligt älskar lagkänslan i baseball-teamet (precis som jag älskar fotbollteamet i CJ): de (flesta) verkar bara vara så himla gulliga och schyssta personer att jag nästan skulle tänka mig att gå high school i USA, för ja det verkar otroligt lockande ändå.
Jag gillar kanske inte Parker lika mycket som jag gillade Jordan, men jag tycker ändå om att det är tjejer som ändå vågar ta plats och tjafsa med killarna som är huvudroller. Även om jag ibland tyckte att Parker betedde sig lite patetiskt.
Will & Drew tyckte jag ändå var riktigt gulliga, även om det i slutet blev konstigt p.g.a...allt. En annan sak som jag gillade var att man fick återse karaktär från första boken, som Sam & Jordan! Det får en att vilja läsa om den boken på direkten.

Stealing Parker är en lättsam, men ändå seriös bok som handlar om att hitta sig själv. Jag älskar att variera mellan sådana här böcker & tunga, dystra fantasyböcker - det gör att när man läst klart en sådan här humorfrisk bok så uppskattar man sig själv & sitt liv mer på nåt sätt. Något som SP & CJ har gemensamt är att man rätt som det är bara sitter och ler som en idiot eller skrattar rätt ut - för Miranda Kenneally skriver så härliga konversationer med så charmerande karaktärer att man inte kan låta bli.

Jag gillar att "serien" verkar vara fokuserad på olika sporter för varje bok som utgör ett slags centra för huvudrollen - det gör att jag känner igen mig väldigt mycket - och att man får läsa om vardagliga småsaker som utvecklas till något större. Det känns trovärdigt & jag kunde inte lägga ifrån mig boken utan läste den från pärm till pärm - det blir liksom aldrig för mycket och eftersom den är väääldigt kort så flyger sidorna fort förbi.

Så ifall du letar efter en lättsam, rolig och "ungdomlig" bok - då är den här serien absolut något för dig!

Kommer att försöka köpa hem de andra delarna så fort som möjligt, för böcker man blir glad av är ju ett måste...

Förlåt för en lite osammanhängande recension, men summan av kardemumman: boken var bra, fast ändå inte lika bra som 1:a, men absolut läsvärd.

Bästa karaktär/er:
Will, kanske? Tate var rätt så intressant också.

Andra delar i serien:
1. Catching Jordan
2. Stealing Parker
3. Things I can't forget
4. Racing Savannah
5. Breathe, Annie, breathe
6. Jesse's girl
7. ???
8. ???



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!