onsdag 16 september 2015

Röd drottning

Titel: Röd drottning
Författare: Victoria Aveyard
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Sidor: 379
Serie: Röd drottning #1
Språk: Svenska
Originaltitel: Red Queen

Handling från förlaget: 
I sjuttonåriga Mare Barrows värld är samhället inte uppdelat efter klass, religion, ras eller kön, utan efter blod. De silverblodiga – de silvriga – är supermänniskor med häpnadsväckande förmågor, som regerar över de vanliga röda och använder dem som soldater, arbetare och tjänare.
Mare hör till den röda delen av befolkningen och ser inga tecken på att den världsordning hon växt upp med någonsin kommer att rubbas. Men när hon genom en ödets nyck börjar arbeta som tjänare vid det kungliga Solpalatset förändrats allt. Till sin egen och hovfolkets stora förvåning upptäcker Mare att hon själv besitter en unik och dödlig förmåga, trots sitt röda blod.
Kung Tiberias inser snart att Mare utgör ett hot mot den maktbalans hans rike vilar på. Men medan han smider en plan för att oskadliggöra Mare ser hon en möjlighet att krossa silverregimen inifrån – och öppna dörren till en ny värld. Samtidigt har hennes hjärta börjat dra henne åt helt fel håll…

Omdöme:
Ända sedan jag läste handlingen så har jag velat läsa den här boken. Trots att jag tyckte att den lät väldigt lik Pierce Browns Rött uppror/Red Rising (och t.o.m. trodde att den här boken tillhörde den serien), så tyckte jag ändå att den verkade bra. Så var den så bra som jag trodde?

Nja, jag måste säga både ja och nej på den frågan. Jag tyckte att boken var underhållande och spännande men likheterna med andra böcker störde mig liiite för mycket för att jag till fullo skulle kunna uppleva den fascinerande värld som Victoria Aveyard byggt upp.
Men missförstå mig inte nu - jag tyckte om den. Mycket. Men den är inte originell (fast vilken bok är helt & hållet det egentligen?) och man kunde klura ut en hel del saker på förhand bara för att man har läst det förut i andra böcker.

Fast å andra sidan så var jag verkligen inte beredd på twisten i slutet av boken. Jag såg verkligen inte det komma och jag blev helt paff. 
Alltså, jag kan väl ta det lite från början varför jag blev så väldans överraskad; i början så tyckte jag att Maven var urgullig (älskade alla scenerna med honom!!!!) medan Cal var typ en... blandning av mörker & ljus kan man väl säga (i alla fall det intrycket får man genom Mare, men genom mina ögon var han för perfekt). Men sen. I slutet. Wow. Jag var verkligen inte beredd på den vändningen och jag vet inte riktigt vad jag tycker om Maven efter det. Jag är väldigt kluven angående det och återkommer till det i nästa boks recension då jag kanske fått lite mer klarhet.
Till huvudkaraktären Mare då: jag tycker att hon är en stark karaktär som är lite för stor i munnen (=otrevlig oftast) och vågar käfta emot, dock så kändes hon lite tjatig efter ett tag.
Men jag tycker ändå att hon är en stark karaktär som verkligen kan utvecklas till en karaktär som kommer vara lika kick-ass som någon annan. Det hoppas jag i alla fall, för efter slutet... Wow, säger jag bara. Hennes kraft är pretty cool.

Röd drottning hade jag höga förväntningar på men tyvärr så föll boken liiite på sina - lika - likheter med andra böcker som tar bort en del av spänningen. Jag tycker fortfarande att boken var väldigt underhållande och bra, med en vändning som verkligen tog andan ur mig och karaktärär som jag tror att jag kommer att gilla mer & mer för varje bok. Detta är en bok med potential till en riktigt bra serie i alla fall.

Om du gillade Rött uppror av Pierce Brown kommer du nog att gilla denna (om du kan bortse från likheterna) eller om du bara vill ha en bok som låter dig fly undan verkligheten ett tag (eller rättare sagt: ett väldigt långt tag eftersom man inte vill lägga ifrån sig boken).

Bästa karaktär/er:
Maven.

Andra delar i serien:
1. Röd drottning
2. ?? (eng: Glass Sword)
3. ???






1 kommentar:

  1. Det är verkligen urtråkigt när man känner igen delar ur andra böcker i boken man läser.Ken Follett är just därför inte precis en av mina favoriter...

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!