söndag 28 juni 2015

Ett folk utan land

Titel: Ett folk utan land
Författare: Melina Marchetta
Förlag: Gilla Böcker (Tack för boken!)
Sidor: 399
Serie: Lumatere Chronicles #1
Språk: Svenska
Originaltitel: Finnikin of the Rock

Handling från baksidan:
Mörkret skall leda ljuset och vår resurdus skall uppstå.

För tio år sedan drabbades Lumatere av en mörk förbannelse. Kungafamiljen mördades och folket skingrades. De som lyckas fly lever utspridda i flyktingläger härjade av sjukdomar och svält. De som blev kvar hålls instängda av förbannelsen. Ingen kan ta sig in eller ut ur Lumatere.

Finnikin växte upp på slottet och var bara ett barn när han tvingades fly. Tillsammans med rådsherren sir Topher reser han nu runt och försöker hjälpa exilbefolkningen i lägren. I ett kloster träffar han Evanjalin, en ung kvinna som påstår att Lumateres rättmätige tronarvinge fortfarande lever - och dessutom har förmågan att bryta förbannelsen och föra sitt folk hem. Tillsammans ger de sig ut på en resa som får Finnikin att ifrågasätta allt han trodde att han visste om sig själv och sitt öde.

Omdöme:
Innan jag öppnade boken visste jag inte så mycket om boken mer än att den var skriven av samma fantastiska författarinnan som till Jellicoe Road. Den anledningen som gjorde att jag frågade efter ett recex av den här boken. Och nu, 400 sidor senare, så ångrar jag mig verkligen inte.

Melina Marchetta har en förmåga att skriva böcker som tar sig innanför huden och får en att börja tänka på riktigt. Det är en sak jag gillar med hennes böcker: att de har en riktig mening, hon vill liksom få fram något med vad hon skriver. (Vad hon sagt om den här boken - och som jag citerat från Bladvändaren's blogg: "I wanted to look closely at that world - where loss of faith, loss of homeland and identity, displacement of spirit, and breakdown of community are common - because these are the scenes in today's media that affect me the most. In this sense, the book is a search for identity in the same way that my other novels are.")

Karaktärerna i boken är otroligt bra gjorda och alla har ett djup i sig som får en att tro att dem är på riktigt. Ta Finnikin till exempel. Hur kan man inte gilla honom? Trots det ansvar & de öden som vilar på honom är han stark - även om han inte innerst inne tvivlar på sig själv och hans egna begär. Men eftersom det är som vilken annan människa som helst, med både ljus och mörker inom sig, så känns han bara...levande.
Evanjalin är en annan stark karaktärer. Jag blev verkligen imponerad av henne och tycker att hon är en utav de bästa karaktärerna i boken.
Jag blev väldigt förvånad av avslöjandet, visserligen så hade jag misstankar om att något stort skulle avslöjas men inte stort och heller inte det. Men se det inte som något negativt, för det är bara positivt. Även flera utav de andra karaktärerna känns komplexa (?) och har alla varsitt djup i sig, till exempel som Foike, Lucian, Trevanion, sir Topher, m.fl.

Ett folk utan land (som jag brukar kalla för Ett land utan folk hela tiden då jag glömmer av vilket ord som kommer först, folk eller land) är kanske inte lika bra som Jellicoe Road men är fortfarande en väldigt bra bok som man inte vill släppa ifrån sig. Tempot är högt, det händer - små - saker mest hela tiden och handlingen går fort framåt. Boken har starka och trovärdiga karaktärer som man lär känna bra och som man verkligen inte vill lämna efter att ha läst om dem i fyrahundra sidor. Språket är som vanligt riktigt bra och man kan verkligen se allting framför sig medan man läser.
Det visade sig att det finns åtminstone två delar till i den här serien om Lumatere, och nästa del kommer att handla om Foike (Froi i den engelska versionen tror jag) och eftersom jag tycker han är en intressant karaktär så tror jag nog att jag så småningom kommer att läsa den delen också.

Jag blev väldigt fascinerad av den här boken, med en värld där ett land har drabbats av en förbannelse - ingen kommer varken in eller ut - som är riktigt bra uppbyggt och som håller ihop i alla kanter, starka karaktärer och ett fantastiskt språk. Kort sagt, en Melina Marchetta-bok. Rekommenderas till alla er som vill ha en spännande, och lite mörk, bok att läsa i sommar.

Bästa karaktär/er:
Hm, svårt att välja, men det får väl bli Finnikin, Evanjalin och Foike.

Andra delar i serien:
1. Ett folk utan land (eng. Finnikin of the Rock)
2. Froi of the Exiles
3. Quintana of Charyn




1 kommentar:

  1. Jag har funderat länge på att läsa den här boken, måste se till att göra det.

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!