onsdag 24 juni 2015

Du är aldrig ensam

Titel: Du är aldrig ensam
Författare: Sarah Dessen
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Sidor: 462
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: Lock and Key

Handling från baksidan:
Ruby Cooper är van att klara sig själv.

Hon förväntar sig alltid det värsta, så slipper hon bli besviken. Till exempel på sin mamma. Men när mamman en dag sticker hemifrån förändras Rubys liv på alla plan, och hon får flytta hem till sin storasyster som hon inte har träffat på tio år.

Plötsligt bor Ruby i ett lyxigt hus och går i en privatskola - allt verkar perfekt, men hon känner sig inte alls hemma. Inte ens grannkillen Nate kan få henne på andra tankar.

Eller? Kanske är det här nya livet hennes chans att bli lycklig?

Omdöme:
Jag älskar verkligen Sarah Dessens böcker och de passar så himla bra till sommaren. Nåja, i alla fall angående sommarkänslorna, eftersom den svenska sommaren har visst kommit med sitt regn & så (:(
Det är verkligen stor skillnad mellan den här boken och Anna Todds bok När vi möttes som är en väldigt mycket mer mörk kärlekshistoria. Lite som att jämföra ett vitt lamm och en varg kan man väl säga. Men jag måste nog säga att jag föredrar sådana här böcker mer, med riktig Sarah Dessen-anda.

Jag tycker att huvudkaraktärerna är bra och man är nyfiken på hur det kommer att gå för dem. Ruby är annorlunda - precis som Sarah Dessens andra kvinnliga huvudroller. Jag förstår henne, även om jag kanske inte stödjer henne fullt ut i alla beslut hon tar.
Nate känns annorlunda jämfört med alla andra killkaraktärer i Dessens böcker. I princip alla har någon sorts av problem och det har även Nate, men de känns...allvarligare. Han är inte sockersöt genom hela boken utan har brister precis som vilken vanlig människa som helst. Nate är helt enkelt en trovärdig karaktär.
En annan sak - Cora, Rubys storasyster. Alltså har hon nämnts i någon tidigare bok eller något? För jag kan svära på att jag känner igen henne på något sätt. Eller blandar jag ihop henne med Macys syster Caroline? Ni får gärna kommentera om ni vet!

Du är aldrig ensam är kanske inte Dessens allra bästa bok, men jag fortfarande att Dessen är en utav de allra bästa förförfattarna - speciellt när det gäller böcker som passar att läsa på sommaren.
Språket är fantastiskt och ger liv & känsla åt orden, karaktärerna känns trovärdiga och är värda att sympatisera med.
Jag skulle säga att den här boken fokuserar på familj och förändring - något som i princip alla Sarah Dessen-böcker gör - och att det är en väldigt fin symbolik med nyckeln och budskapet med vad är familj. Hennes böcker har alltid så bra budskap, de får en att tänka över sitt eget liv och tänka sig lite för.

Visserligen så är Sarah Dessens böcker väldigt lika: samma språk, samma koncept, (nästan) samma problem men ändå så gillar jag varenda en av dem. De är lättsamma, roliga, snabblästa och man får alltid en sådan underbar känsla när man läst ut en utav hennes böcker och ständigt samma fråga: "När kommer nästa bok ut?".

Så ni som inte har läst något hittills utav denna underbara författare - då har ni verkligen missat något och jag har en rada med tips på titlar till sommarens läsning:

Andra böcker av författaren:
Mycket mer än så
Mitt perfekta liv
Du glömde säga hejdå
Blunda och hoppa
Allt och lite till

Bästa karaktär/er:
Ruby, Nate, Gervais (?)


1 kommentar:

  1. Åh den här ska jag nog läsa nästa år när den kommer på pocket :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!