söndag 8 mars 2015

Den Lille Prinsen

Titel: Den Lille Prinsen
Författare: Antoine De Saint-Exupéry
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Sidor: 100
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: Le Petit Prince

Handling från baksidan:

Mitt ute i Saharaöknen, där en pilot tvingats nödlanda sitt flygplan, dyker en liten prins upp från ingenstans. Det tar lite tid för dem att förstå varandra. Men så kommer också den lille prinsen från en annan planet, där hans ros väntar på honom. En dag reste han hemifrån, efter smärre osämja med rosen, för att hitta nya vänner och lära sig saker.

Det var så han mötte människan, som förbryllar honom. Varför värderar hon så gärna sin tillvaro med hjälp av siffror? Eller dömer efter utseende, när den sanna skönheten ju inte går att se med ögonen?

Det är några av de frågor som begrundas medan flygaren och prinsen "tämjer" varandra, vilket enligt den lille prinsen är svaret på kärlekens mysterium.

Omdöme:
Sådana här böcker är nästan de enda böcker som man verkligen måste läsa. I jämförelse med t.ex. en fantasybok anses den vara ett tidsfördriv medan t.ex en bok som Den Lille Prinsen är värd all tid den kan - och måste - få. Men samtidigt, vi som är vana läsare uppskattar båda lika mycket även om innehållet kan variera väldigt mycket.

Den Lille Prinsen är en tankeställare till bok: varför värderar vi egentligen våra liv efter siffror? Varför bedömer vi skönhet efter utseende och inte insidan? Frågor som ingen har svar på.
Detta är kanske mer en barnbok än en vuxenbok, men jag tycker att alla ska läsa den oavsett ålder - för det är ju bara trots allt en siffra. Illustrationerna i boken är väldigt fina och det är roligt att få läsa böcker med bilder emellanåt alla andra böcker med bara ord.
Språket är lätt och flytande, det tar inte lång tid innan man har läst ut boken på sina ynka hundra sidor som är mer värdefulla än en bok på tusen sidor.

Tack så jättemycket Modernista för boken, den kommer jag att bära med mig ett tag framöver.

Citat:
"Det viktigaste är osynligt för ögonen." 
(jag hittade tyvärr inte det citat som jag tyckte var riktigt, riktigt bra så ni får nöja er med ett viktigt citat i stället från boken)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!