onsdag 18 februari 2015

The Bane Chronicles

The Bane Chronicles (häftad)Titel: The Bane Chronicles
Författare: Cassandra Clare (& Sarah Rees Brennan & Maureen Johnson)
Förlag: Walker Books
Sidor: 503
Serie: ?
Språk: Engelska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:

It is not easy being Magnus Bane, As a warlock, he's often called upon to fix the problems of others. His life has been long, and his loves have been many. And Magnus has a way of making sure he's in the right place at the right - or perhaps wrong - time. The French Revolution, Prohibition, the first great battle between Valentine and the New York Institute...

Magnus was there, and usually in the middle of it. Magnus will never be able to tell all of his tales. No one would believe him. But these eleven stories shed a little light on his often inscrutable character. They are stories he probably wishes had never got out.

Omdöme:
Magnus Bane måste vara en utav mina favoritkaraktär all-time. Han är (hysteriskt) rolig, snäll, charmig, omtänksam, och galen.

I julklapp fick jag The Bane Chronicles som innehåller alla elva noveller som släppts om just Magnus Bane & hans äventyr. Jag tycker att det var jätteintressant att läsa om han & hans "kompisars" - Ragnor & Catarina - upptåg i Peru. Hahah, Ragnor och Magnus tillsammans är helt oslagbara, den ena är seriös hela tiden medan den andra inte kan ta något på allvar. Ni kan nog gissa vem som är vem...

Jag älskar Clares (och Rees Brennans & Johnsons) språk & värld. Varenda gång jag stänger igen boken vill jag bara tillbaka till Shadowhunter-världen och veta mer, mer & mer.

Magnus berättarröst är stört härlig och ibland hysteriskt rolig. Haha, med Magnus PoV blir en bok aldrig tråkig.. Humorn är något jag verkligen älskar i Clares böcker, den finns alltid där och gör det mörkare stunderna ljusare och roligare. Och med Magnus Bane som huvudkaraktär kan det ju inte bli annat än bra.

Det är ju elva olika noveller om Magnus i olika tidsåldrar och olika platser, och ibland kunde jag tycka att det blev väldigt rörigt med vilken ordning alla händelser kom i. Annars tyckte jag att boken rakt igenom var bra. I The Runaway Queen fick vi träffa på en svensk, Axel von Fersen, under Franska revolutionen vilket är lite ironiskt med tanke på att jag inte för så länge sedan läst om det i skolen. I Vampires, Scones, and Edmund Herondale fick vi träffa på Wills (från The Infernal Devices, prologserien till The Mortal Instruments) pappa.

Mina favoriter i boken var nog Saving Raphael Santiago då vi fick se en helt annan sida av honom än i TMI och jag började faktiskt gilla honom, trots att han kan vara väldigt irriterande och elak, The Midnight Heir - vilken innehöll en stor spoiler för dem som inte läst klart TID - alltså jag. Fast jag hade ju redan mina misstankar om vad som skulle hända, men det är ju aldrig kul att bli spoilad :(. Iallafall, jag tyckte att den var en utav de bästa och jag är jättesugen på att läsa sista delen Clockwork Princess så fort som möjligt för att få återse Will, Jem & Tessa. Tyckte bara att den slutade lite abrupt, jag ville ju veta vad som skulle hända sen?! Men de två bästa var dem där Alec var med i - The Course of True Love (and First Dates) och What to Buy the Shadowhunter Who Has Everything. Magnus & Alec relation är bara så himla gullig & bedårande. Hejar verkligen på dem som ship i TMI nu < 3

The Bane Chronicles rekommenderar jag till alla som er vill läsa mer om Magnus Bane och återigen stiga in i Clares Shadowhunter-world. Men läs inte The Midnight Heir om ni inte läst klart The Infernal Devices - stor spoilervarning på den. Noveller är korta, lättsamma och roliga + att vi får läsa mer om Magnus Bane. Bättre kan det ju inte bli?

Bästa karaktär/er:
Magnus såklart!

Alla novellerna i boken:
1. What Really Happened in Peru
2. The Runaway Queen
3. Vampires, Scones, and Edmund Herondale
4. The Midnight Heir
5. The Rise of the Hotel Durmort
6. Saving Raphael Santiago
7. The Fall of the Hotel Durmort
8. What to Buy the Shadowhunter Who Has Everything
9. The Last Stand of the New York Institute
10. The Course of True Love (and First Dates)
11. The Voicemail of Magnus Bane




1 kommentar:

  1. Åh jag hoppas verkligen den kommer bli översatt till svenska :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!