söndag 25 januari 2015

Röd som blod

Titel: Röd som blod
Författare: Salla Simukka
Förlag: Rabén & Sjögren
Sidor: 236
Serie: Lumikki Andersson #1
Språk: Svenska
Originaltitel: Punainen kuin veri

Handling från förlaget:

Efter att tidigare ha varit mobbad har sjuttonåriga Lumikki Andersson bestämt sig för att hålla sig på sin kant och göra sin egen grej. Men allt ställs på ända när hon hittar tvättade sedlar i skolans mörkrum. Det visar sig att tre av skolans elever har kommit över plastpåsar fulla med blodiga sedlar och snart är Lumikki indragen i en härva av internationell narkotikasmuggling. Dessutom misstänker Elisa, en av de tre eleverna, att hennes pappa som är narkotikapolis är involverad i det hela. Lumikki tvingas med på en livsfarlig flykt undan ryska och estniska kriminella.


Det är den kallaste vintern i mannaminne och gatorna i Tammerfors är inbäddade i ett gnistrande vitt täcke. Och inget är så rött som blod i snö.

Omdöme:
Wow, vilken överraskning den här boken var! Jag hade väl inte så värst höga förhoppningar, men jag tycker att Röd som blod absolut är värd det. Höga förväntningar alltså.

Jag hade läst ett flertal bokbloggares recensioner som tyckte att boken var bra, men jag trodde verkligen inte att den skulle vara bra. Språket är så här mörkt, fängslande och släpper ifrån sig en ledtråd här och där för att behålla spänningen som finns från sida 1 och till sista. Det känns hela tiden som att det kommer att komma något oväntat, någon vändning och även om det kommer eller inte så finns känslan alltid där, så man sitter som på nålar genom hela läsningen.

Jag tycker att boken speglar ungdomars - mörka - verklighet väldigt bra. Vissa kanske blundar för det, men det är droger, alkohol och stölder som är vardag för en hel del ungdomar. Observera att det inte gäller alla - som t.ex. mig - men att det inte är ovanligt. Att författarinnan speglat verkligheten gör att boken blir mer trovärdig, men även mörkare.

Lumikki är en helt okej karaktär, hon är inte precis som min mall av en favoritkaraktär men jag tycker att hon passar perfekt till den här huvudrollen i boken. Modig - men rädd, självsäker - även om det inte alltid varit så och hon vågar göra saker som andra skulle undvikit. Hon är en person att se upp till. Hennes förflutna vill jag gärna veta mer om när man får massa glimtar och ögonblick som gör att läsaren får upp ögonen lite mer för henne.

Röd som blod är en fantastisk, mörk och spännande bok som bevisar att det inte bara är författare från de "stora" länderna som kan briljera utan även andra författare från t.ex. Finland som nu. Hon har ett väldigt bra språk med mycket spänning som gör att man sitter på nålar från första sidan till slutet. Huvudkaraktären Lumikki är en modig & stark person, som har väldigt intressanta tankar, btw. Efter att jag läst klart boken - vilket inte tog lång stund - så ville jag bara ha mer av Salla Simukka. Hennes nästa bok i serien om Lumikki - Vit som snö - kommer definitivt att hamna på min att-läsa-lista när den kommer ut. Jag hoppas på att den är lika spännande och beroendeframkallande som den här var.

Rekommenderas till alla som vill ha en spänning, fängslande thriller i finsk miljö.
Ett + är att "sidkanterna" är röda och inte bara vita som nästan alla andra böcker är, det gör att den står ut ännu mer från mängden.

Bästa karaktär/er:
Lumikki

Andra delar i serien:
1. Röd som blod
2. Vit som snö (April 2015)
3. Svart som ebenholts (Höst 2015)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!