onsdag 7 januari 2015

Minirecension: Den sista prövningen

Titel: Den sista prövningen
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Förlag: Semic (Tack för boken!)
Sidor: 395
Serie: Beautiful Creatures #4
Språk: Svenska
Originaltitel: Beautiful Redemption

Handling från förlaget:

Ethan har levt hela sitt liv i den sömniga småstaden Gatlin. Men hans stora kärlek Lena har förändrat livet där för alltid. Hon har öppnat en värld av magi och mystik för Ethan, en värld av besvärjare och ofattbara krafter. Livet blir aldrig mer detsamma.

Ethan och Lena har gått igenom enorma svårigheter och deras kärlek har överlevt. Men är den stark nog att överbrygga avståndet mellan två världar?

Ethan har offrat allt. Han har lämnat sitt vanliga liv bakom sig. Och han har bara en sak i huvudet: att ta sig tillbaka till Lena. Trots hinder som verkar omöjliga kämpar Ethan för att kunna återvända hem mot alla odds. Framtiden ser mörk ut, men Lena ger inte heller upp - hon gör allt för att återfå Ethan.

Deras öde avgörs här och nu.

Omdöme:
Det är väldigt skönt att den här serien äntligen är slut. Den har verkligen varit som en bergochdalbana. Jag vet inte riktigt vad jag slutligen tycker om den som helhet, men jag kan ju säga att vissa delar har varit suveräna medans andra delar har varit rent ut sagt kassa.
Den sista prövningen är ett bra slut på en helt okej serie som hade mer att ge än vad läsaren fick.

Den sista prövningen är förvånansvärt snabbläst och det tog bara en dag innan jag hade läst sista sidan. Jag upptäckte faktiskt att jag blev fast ganska så snabbt när jag väl kom in i boken och magivärlden igen. Visserligen hade jag velat ha med lite mer förklaringar, för ibland satt jag där som ett frågetecken och undrade vad - eller vem - de i hela friden pratade om. Språket är lättläst och jag gillar att de tagit med lite latin här och där, jag satt som är lite språkbesatt vill nån dag läsa latin så jag ser det lite som övning... ;)

Karaktärerna är helt okej men det känns lite patetiskt med Ethan och Lenas kärlek nu efter 4 böcker där i princip allting hamnat emellan dem, varför kan författarna inte bara nöja sig med 1-2 hinder och sen kan de få varandra och leva lyckliga i alla sina dar? Nej, i stället måste de - bokstavligen - övervinna hela universum och lite där till. Det blir långtråkigt i längden och det är en anledning till att det tog så lång tid att få läst den här boken.

Jag är glad att serien nu är över och jag tror att antingen den här eller första boken var den bästa. Slutet kom lite för fort och jag hängde inte riktigt med i vissa svängar men annars tycker jag att Den sista prövningen är ett bra avslut på en bra-okej serie.

Bästa karaktär/er:
Systrarna!

Andra delar i serien: 
1. Mörka drömmar, livsfarlig kärlek
2. Svåra val, magiska hemligheter
3. Det högsta priset, det största offret
4. Den sista prövningen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!