fredag 26 december 2014

Eragon

Uppdaterad recension

Titel: Eragon
Författare: Christopher Paolini
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 526
Serie: Arvtagaren #1
Språk: Svenska
Originaltitel: Eragon

Handling från baksidan:

En dag hittar den fattige bondpojken Eragon en vacker blå sten i skogen. Om han säljer den kanske hans familj slipper svälta under vintern. Men det blir inte som han hoppats - stenen kläcks och en drake föds.
Eragon håller draken hemlig och ger henne namnet Saphira. De talar med varandra genom tanken och blir bästa vänner. Och legenden om drakar och drakryttare blir levande igen.
Över en natt förändras sedan hela Eragons liv. Han kastas in i en värld full av faror, magi och maktkamper. Med bara ett gammalt svärd som hjälp och en sagoberättare som vägledare måste Eragon och Saphira färdas genom platser där mörka krafter härskar, i ett Imperium som styrs av en kung vars ondska inte har några gränser...

Omdöme:
Jag har hittills inte hunnit läsa så många böcker om just drakar, bara ett fåtal som Seraphina, Temeraire och sen lite i Game of Thrones - och så finns det Eragon-böckerna. Den är helt klart min favorit när det gäller allt kring drakar och drakryttare och jag hoppas av hela mitt hjärta att fler författare ska snappa upp det här med drakar så att det kan bli mer "modernt". 

Från första sidan är jag fast i en fantastiskt bra skriven värld - som författaren Christopher Paolini skrev när han bara var 17 (!!!) år - som man slukas upp av så fort man öppnar boken. Även när jag hade läst den en gång tidigare så var jag verkligen som fastklistrad vid boken och ville bara ha-veta-läsa mer, mer och mer. Jag kunde inte få nog och ville att boken aldrig skulle ta slut. Det är tur att det finns 3 delar till i serien.

Jag tycker att världen är helt otrolig och väldigt bra uppbyggd - jag har aldrig fattat hur en enda person kan komma på så mycket och sen lyckas knyta samman allt så att det verkligen blir som en helt ny värld. Det är imponerande, och vad som är ännu mer imponerande är att han - som jag nämnde förut - bara var 17 år när han skrev Eragon.

Drakar är mitt favoritväsen all-time och jag älskar hela deras magiska väsen. Alltså, jag skulle kunna läsa en bok om drakar på 1000 sidor och ändå inte få nog. Någon frivillig författare som kan tänka sig att skriva om drakar? Typ Naomi Novik eller Christopher Paolini skulle passa bra.

Eragon är en karaktär som man som läsare vet kommer att utvecklas till att bli en ännu "större" person och jag är säker på att han kommer uppfylla det senare i serien. För just nu så märks det av att han är mer som ett barn än som en man, men jag tror att han kommer ändras ganska så mycket och ganska så snart när det händer så mycket kring honom. Krig, känslor, fantasiväsen, svek, död - allt kommer att tvinga honom till att växa upp fortare och vi får väl se om det är en bra eller dålig sak...

Eragon är en helt fantastisk bok om drakar som verkligen visar varför jag älskar drakar så himla mycket. Saphira är en drake som jag själv skulle vilja vara bunden till och hennes humor när hon pratar med Eragon är så charmig på något sätt och jag tror att hon skulle få mig att skratta väldigt ofta ifall det var ur hennes PoV vi skulle få läsa böckerna. En annan person/väsen är varkatten Solembum som är som Grimlakin i The Iron Fey - ärligt talat, jag tror att det faktiskt är exakt samma katt. För de båda har ju sagt att de kallas olika av olika personer...
Eragon är en härlig karaktär att följa och jag har stora förhoppningar på honom. Det är mycket spänning trots att jag har läst den här boken förut, men det är mer som att man fokuserar på detaljerna i stället för det huvudsakliga som man brukar göra första gången man läser en ny bok. Nu är det mer som att återse en gammal vän.

Jag hoppas att jag kan läsa nästa del - Den äldste - snart och att den är lika bra som den här.

Detta är en bok som jag rekommenderar till alla er som gillar att läsa fantasyböcker och speciellt till er som älskar fantasyböcker med drakar. För i så fall tycker jag att ni ska få tag på den här boken så fort som möjligt och bara sitta och njuta av den sen.

Bästa karaktär/er:
Solembum och Saphira.

Andra delar i serien:
1. Eragon
2. Den äldste
3. Brisingr
4. Arvtagaren



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!