söndag 23 november 2014

Fateful

hahah, kolla månen! Den är framför havet,
vilken miss... xD
Titel: Fateful
Författare: Claudia Gray
Förlag: Harper Collins
Sidor: 328
Serie: -
Språk: Engelska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:
"You'll be drad before you go ten steps without me."

His hand is warm as it clasps my arm - more than warm, hot.  As if he burned with fever. I can hear our pursuers coming closer. "Stay by my side and walk faster. And for the love of God, don't look back." The steps behind us change. No longer do they sound like footsteps. Instead they're softer - they click upon the cobblestones. As I'm unable to wrest myself free from my captor, I defy him by looking back. And there I see the wolf.

Omdöme:
Förlåt om handlingen är lite vilseledande. Även om texten står på baksidan och finns i boken får man inte så mycket av hur själva boken faktiskt är. Om jag skulle förklara kort och enkelt vad den här handlar om så skulle det se ut så här: Varulvar + Titanic + lite instalove = Fateful.

Jag älskade Titanic-filmen och tycker att en sådan händelse borde det väl finnas mer böcker med? Jag menar, jag tycker att det är en fruktansvärd händelse - något utav det värsta är att det inte fanns tillräckligt med livbåtar till alla, så att de rika & snobbiga fick gå först, bara för att man ville ha mer promenaddäck. Hm, jo visst den där promenaden slutade på havets botten...
Så när jag läste om den här boken, på Boktyckes blogg, så blev jag överlycklig av att ha funnit en bok som både handlade om Titanic och om varulvar - som är ett utav de bästa fantasiväsen som finns. Så jag köpte hem boken några veckor senare, och det var nog förra året, kanske? Sedan har boken bara stått i bokhyllan som en hyllvärmare och jag har aldrig riktigt haft ork att ta tag i den. Men nu i veckan har jag äntligen fått läst den, och dessutom klarat av 3 på 3 utmaningen och en till författare på Boktolvan 2014. Stolt? Ja.

Jag trodde verkligen att den här boken skulle slå allt, men tyvärr så blir det så som det brukar bli med för höga förväntningar: besvikelse. Den var spännande i omgångar och jag läste ganska mycket i den när jag väl fick tid, men det var ingen bok som jag längtade efter att få läsa hela tiden. Utan det var mer som ett tidsfördriv och "intresse-upphöjare" för Titanic-händelsen.

Tessa är en modig och målmedveten karaktär som jag gillade att följa. Delvis för att hon var djärv nog att stå upp mot de högre samhällsklasserna. Alec var inget vidare, jag tyckte inte att han stod ut så mycket men någon som däremot stod ut var hans pappa. Jag tycker att Alecs pappa borde vara en slags förebild åt alla andra böckers pappor med barn som är annorlunda. För här så ställer Alecs pappa upp för Alec på alla sätt och vis, han dömer inte och han är precis som vilken pappa som helst. Så en applåd för honom.

Fateful var en helt okej bok med varulvar och bäst av allt - Titanic. Slutet var det bästa med hela boken, och jag grät en skvätt. Vem skulle inte göra det? Jag är glad att jag har fått läst boken, men jag känner att om jag skriver något mer om omdömet så skulle det bara bli mer negativt, så jag slutar här.

Ni som inte har emot lite instalove och gillar varulvar & Titanic så passar den här boken perfekt för er. Men ha inte för höga förväntningar!

Bästa karaktär/er:
Alecs pappa!




3 kommentarer:

  1. Hej!
    jag har nominerat dig till Sisterhood of the World Blogger Award!
    http://sizzensblogg.wordpress.com/2014/11/23/sisterhood-of-the-world-blogger-award/

    SvaraRadera
  2. Men är det inte en badboll på omslaget:-)? Vaf synd att den inte grep tag i dig mer. Vill tacka för alla dina inspirerande lästips, är verkligen roligt att ta del av dina tankar om böcker.
    Passar på att tipsa om en spännande bok jag hittade av en slump; Skuggor över Boston av Tomas Isenstam. Älskar böcker som är genreöverskridande och lyckas fläta samman disparata öden. / LL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahah nej, jag tror det ska föreställa en måne xD. Tack så jättemycket för din kommentar, det värmer att höra! Jag ska kolla upp den där boken, kanske är nåt för mig :)

      Radera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!