måndag 10 november 2014

Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

Ensamma hjärtan och hemlösa hundar
Uppdaterad recension

Titel: Ensamma hjärtan och hemlösa hundar
Författare: Lucy Dillon
Förlag: Bonnier Pocket
Sidor: 453
Serie: - (finns en fristående fortsättning)
Originaltitel: Lost dogs and lonely hearts

Handling:
Rachel Fielding förlorar sitt jobb, sin pojkvän och sin lägenhet under bara några dagar. I samma veva får hon reda på att hon har ärvt sin mosters hus på landet och ett hundstall för hemlösa hundar. Med bävan flyttar Rachel dit men upptäcker att hon blir alltmer engagerad i sina fyrfota skyddslingar. Kanske beror det delvis på George, traktens buttre men rysligt attraktive veterinär ...

Omdöme:
Den här boken kan verkligen klassas i en kategori (för mig): Mysiga feel-good böcker.
Från första början dras man i Rachels värld och känner hennes oro för vad som kommer att hända och vad hon känner.
Lucy Dillon har snabbt kommit att blivit en författare man letar efter vars böcker i affärer och på biblioteket. En som man inte kan glömma som skriver helt underbara böcker med humor, värme och kärlek.

Rachel blev jag misstänksam mot i början, när man fick reda på att hennes pojkvän, som var gift, hade gjort slut med henne. Det blev helt enkelt ingen bra start för henne och mig.
Men genom bokens gång utvecklades hon och i slutet gillade jag henne starkt.
Jag blev också lite förvirrad när det helt plötsligt kom in kapitel från 2 andra karaktärer: Natalie & Zoe. Men efter att jag kommit sisådär 100 sidor in i boken, så bläddrade boken nästan av sig själv och jag ville inte att det skulle ta slut.

Hundarna i boken verkar vara otroligt mysiga och underbara, det kändes som att boken knuffade mig i den riktning att skaffa hund när jag blir äldre och jag tar tacksamt emot den knuffen.
Presentationerna av hundarna var väldigt fina och det är kul att läsa om en text i en text - på nåt sätt. Vem skulle inte vilja köpa en hund om den behandlats så illa tidigare? Man vill ju bara köpa dem alla och bara gosa!

Boken var fortfarande lika bra som den var första gången jag läste den - det är precis så som en favoritbok ska vara. Jag drogs snabbt in i berättelsen som berättas med så mycket värme, kärlek och känslor att det blir helt översvallande. Efter att jag läst om den här boken så kan jag absolut tänka mig att läsa flera andra böcker av Lucy Dillon, även om jag tror att den här är helt klart bäst.

En bok som rekommenderas att läsa vid övergången mellan höst och vinter! Njut!

Andra böcker av författaren:
Och så levde de lyckliga
Hundar, Hus och hjärtats längtan

1 kommentar:

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!