onsdag 24 september 2014

Minirec: En av grabbarna, Dans och drömmar & Höglandets härskare

Titel: En av grabbarna
En av grabbarnaFörfattare: Kristan Higgins
Förlag: Harlequin (tack för boken!)
Sidor: 363
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: Just One of the Guys

Handling från förlaget:
Att vara en av grabbarna låter kanske roligare än det är...

När journalisten Chastity O'Neill återvänder till hemstaden bestämmer hon sig för att jobba på sina mer feminina sidor. Det finns bara två små problem: 1) Hon är en meter och åttio centimeter stenhård girl power, och 2) Hon lever med förbannelsen "fyra-överbeskyddande-storebröder".

Under arbetet med ett reportage om lokala hjältar träffar hon en urläcker doktor och tillvaron börjar se ljusare ut. Fast ett problem återstår: Trevor Meade, hennes första kärlek och killen hon aldrig riktigt kunnat glömma - trots att han verkar ha glömt henne för länge sedan.


Ju mer tid hon tillbringar tillsammans med doktor Perfekt, desto snyggare blir Trevor i hennes ögon. Det är bara det att inte ens med konkurrensen rakt framför näsan verkar den oemotståndlige Trevor betrakta Chastity som något annat än "en av grabbarna".

Omdöme:
Jag älskar verkligen fantasy-böcker, det gör jag verkligen. Men det är så himla mysigt och härligt att bara sita uppe och läsa en sådan här kärleksroman också, att jag ibland undrar varför jag inte läser mer såna här böcker.

Chasity är verkligen girl power rakt igenom, vilket jag älskar att se hos en kvinnlig huvudkaraktär. Fast å andra sidan så är hon väldigt rädd för blod, med stor betoning på väldigt.

Jag tycker om att läsa såna här böcker som har kärlek, vänskap och familj som huvudingredienser. Att läsa om karaktärernas (oftast) stora familjer med syskon, syskonbarn, mor och farföräldrar gör en så glad och gör så att man själv vill ha en lika kärleksfull familj någon gång.

En utav grabbarna är en pinsamt rolig bok som fick mig att skratta flera gånger med en huvudkaraktär som är girl power rakt igenom, men som har en fobi för blod. Familjen spelar en stor roll, men också kärleken. Det är lyckliga slutet är uppenbart, men det gör inget för detta var en utav Kristan Higgins riktigt bra böcker.

Betyg: 4 av 5 bokstaplar

***
Dans och drömmar

Titel: Dans och drömmar
Författare: Nora Roberts
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 317
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: Reflections

Handling från förlaget:
En karriär som prima ballerina ligger för Lindsays fötter när en bilolycka hastigt förändrar allt. Skadorna tvingar henne att lägga tåskorna på hyllan och flytta hem till småstaden igen. Men kärleken till baletten finns fortfarande kvar, och Lindsay öppnar en dansskola för mer eller mindre duktiga elever.


Utmaningarna med jobbet är ibland större än glädjen, tills hon får en ny elev. Lindsay ser att Ruth har en talang utöver det vanliga och hon vill hjälpa flickan att bli professionell dansare. Nu återstår bara att övertyga Ruths förmyndare, arkitekten Seth Bannion, om det. Han gillar inte alls idén att Ruth ska satsa allt på ett kort, istället bestämmer han sig för att visa Lindsay att livet innehåller så mycket mer än bara dans.

Omdöme:
Jag tycker att Nora Roberts är en utav de bästa författarna som finns idag - i alla fall inom kärlek & familjgenren. Jag skulle kunna läsa böcker som bara var skrivna av henne resten av livet. Typ.

En kort sammanfattning av vad jag tyckte:
Dans och drömmar är en helt okej bok, jag tyckte inte att den levde upp till Roberts nivåer på hennes andra serier som jag hittills har läst och blev därför besviken. Det var dessutom ett väldigt rörigt allvetande form på berättelsen, och ibland så hängde man inte riktigt med om vilken karaktär som man fick inblick i.
Boken innehåller många olika och härliga karaktärerna - speciellt de kvinnliga. Lindsay är en kvinna som inte är tyst utan säger vad hon tycker och jag kan inte bara göra annat än gilla henne för det.
Nora Roberts är en mästare inom att bemästra språket och jag fullkomligt älskar att läsa varje ord som ger oss läsare. Finns ingen bättre!
Det var lite hastat slut och det kändes inte som att man fick det "avslut" man annars brukade få i hennes böcker.

Men trots det negativa så är boken lättsam och mysig, en kärleksroman som gör att man läser i ljusets sken med en kopp varm choklad bredvid sig. En bok som är perfekt mellan alla mörka & dystra fantasyböcker!

Betyg: 3 av 5 bokstaplar

***


Höglandets härskareTitel: Höglandets härskare
Författare: Marguerite Kaye
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 295
Serie: Höglandets döttrar #1
Språk: Svenska
Originaltitel: The Highlander's Redemption

Handling från förlaget:

Redan under sin första kväll i Skottland råkar Madeleine Lafayette illa ut. Tursamt nog räddas hon ur sin farliga belägenhet av den grubblande högländaren Calumn Munro.

Calumn kan inte förstå varför han har gått med på att ta Madeleine under sina vingars beskydd. Han har tillräckligt med bördor att axla på grund av obesegrade demoner från det förflutna som jagar honom. Ska han dessutom behöva tillmötesgå de krav som den förtrollande vackra och modiga fransyskan ställer?

Men hennes oskuldsfullhet är som balsam för hans sargade själ, och hennes skönhet tänder en eld i hans blod. Calumn må vara en motvillig räddare i nöden, men han är en mycket villig förförare!

Omdöme:
Jag fullkomligt älskar att läsa om historiska kärleksromaner som utspelar sig i Skottland!!! Jag måste verkligen få läsa om det i skolan någon gång - alltså det där upproret på 1700-talet och Bonnie Prince Charlie, men främst att läsa om skottarna och deras klaner. 

Såna här böcker som utspelar sig i Skottland gör att insuper vartenda ord om allt: striderna, omgivningen och alla intriger mellan klanerna. Jag vet, allt är kanske inte sant men en liten del härstammar säkert från sanningen. 

Ahhh, skottar verkar vara så himla underbara! Jag skulle vilja leva på den tiden...
Karaktärerna kanske inte fångade mig på direkten men jag gillade att följa Madeleine & Calumn. 

Höglandets härskare påminner mig liiiite om Diana Gabaldons serie Outlander (vilket får mig att vilja läsa om den snart) och jag måste säga att det bara är till bokens fördel. För jag älskar att läsa om Skottland och upproret, etc. och har verkligen inte emot en sådan här bok till. Språket är förvisso också väldigt bra och gör hela läsupplevelsen bara bättre. Jag kommer absolut att läsa nästa del i den här miniserien som heter Högländarens återkomst.

Betyg: 4,5 av 5 bokstaplar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!