onsdag 13 augusti 2014

Game of Thrones säsong 3-4

På begäran så skulle jag skriva en film/tv-serie recension på säsong 3 & 4 av Game of Thrones. Här hittar ni inlägget om säsong 1-2!

Tyckte att den här bilden var lite speciell ;D
Jag såg klart på säsong 1-2 under ca 2 veckor. Jag såg klart på säsong 3-4 under 5 dagar. Då kan ni nog gissa vad jag tyckte om tv-serien, va? Jag såg alltså 10 x 2 avsnitt som är ca 50 minuter. Alltså jag satt och kollade i 1000 minuter minst. Och jag skulle med glädje göra det igen för att få återuppleva serien och på nåt sätt överleva till säsong 5 kommer ut. Och den kommer väl ut om tvåhundra år så...

Jag tycker att Game of Thrones aldrig blir tråkig, för det händer saker hela tiden och serien liknar inte andra tv-serier vilket gör den mycket mer speciell och spännande. Tv-serien innehåller många karaktärer att hålla reda på, men inte lika många som böckerna dock. Mina favoriter är fortfarande Arya Stark, Daenerys Targaryen, Tyrion Lannister & Jon Snow. Men nu i säsong 3 & 4 gillar jag också Bran Stark - herregud, hur mycket har har inte utvecklats!?! -, Brienne av Tarth, Jaime Lannister och min absoluta favorit: Ygritte. Gash, vad jag älskar henne!

Det är lite svårt att skriva recension på både säsong 3 & 4 samtidigt, men jag tänkte att jag skriver om mina anteckningar för säsong 3 först och bara rabblar dem och går sedan över till säsong fyras noteringar.

Det var riktigt kul att följa Brienne & Jaime, jag tyckte att deras "vänskap" eller vad man nu ska kalla det, var väldigt fin och rolig. Känns lite mer normalt med det i den här serien..
Margaery Tyrell är för det första otroligt vacker, men jag har ingen aning om vad hon egentligen döljer bakom fasaden. Eller är det ens en fasad? I alla fall, hon känns lite så där lurig.
Lady Catelyn är en karaktär jag verkligen beundrar, hon slåss för sina barn in i det sista och när det handlar om hennes barn så ger hon inte upp förrän hon har vunnit.
Som jag sa förut så har Bran Stark vuxit och utvecklats otroligt mycket, han är nog en utav de som har utvecklats mest, tror jag. Det var intressant att få följa med honom och hans resa norrut med Hodor (!!) och Jojen & Meera.
Theon tycker jag inte om så mycket, men inte ens han förtjänar det han utsätts för. Usch, hatar Ramsay nästan mer än Joffrey.

En anteckning som jag skrivit upp är denna: "Daenerys - slutet av E04 - bara bättre." Ni som förstår vad jag menar, kommentera gärna och klara upp mitt minne tack. Förmodligen är det något bra, precis som slutet av s03, det var mäktigt!

Avsnitt 9 av säsong 3 då, innehåller spoilers - läs ifall du har sett säsong 1-3!!! Markera för att läsa: Alltså, Red Wedding. Jag grät verkligen då när Robb & Catelyn dog. Varför måste bara Starks dö?? Och att Gråvind gick samma öde till mötes, neeeeej varför?! Och att Arya var så himla nära, men att hon sen fick vända om och gå därifrån, det var liksom bara... Det finns inga ord hur ledsamt det var. 

Okej, slut på spoilers!

Säsong 4:
Efter att ha kollat på tv-serien i nu 4 säsonger så kan man inte tycka annat än att introt är väldigt häftigt, fast i början var det väldigt tråkigt och lååångt.

Daenerys har utvecklats väldigt mycket från första säsongen och hon är fortfarande en utav mina favoritkaraktärer. Drakarna tycker jag är som pricken över i:et och jag gillar även Grey Worm (Gråmask på svenska) och Daario (fast jag tyckte mer om förra skådespelaren). Dany är otroligt godhjärtad och tycker att slaveri är helt och hållet fel, vilket jag tycker är en bra egenskap hos henne. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det är hon som kommer sitta på järntronen när serien är över, fast Game of Thrones har så många twistar och vändningar att man aldrig vet vad som kommer att hända.
Spoiler - markera för att läsa: När hon låste in drakarna förstod jag att hon skulle passa perfekt för drottningsrollen, hon älskar sina drakar men sätter befolkningens säkerhet före dem ändå. Det är starkt att göra så och jag tyckte så synd om henne i det ögonblicket!

Jag tycker fortfarande att Tyrion är en riktigt bra karaktär och skådespelaren Peter Dinklage gör ett så himla bra jobb att han förmodligen kommer att få varje dvärg-roll ända tills han dör, för han är så bra. Jag vill inte spoila, men jag hejade på Tyrion genom hela säsong 4 och hoppades på att han på nåt sätt skulle slingra sig undan.
Arya är ju värsta fightern ju! Jag kan knappt vänta tills jag får läsa femte boken och får läsa om vart hon tar vägen, eftersom säsong 5 dröjer ett tag till. Haha, duon Arya & Sandor är helt enkelt för bra!

Jag tycker att Ygritte & Jon passar så himla bra tillsammans, mitt favorit OTP hittills. Det bästa som någonsin sagts i hela tv-serien hittills har varit: "You know nothing, Jon Snow." Det spelade ingen roll hur många gånger Ygritte sade det, det var lika hjärtekrossande varje gång och så underbart på samma gång.

STOR SPOILER - läs bara om du har sett klart på säsong 1-4!! - markera för att läsa:
VARFÖR DOG YGRITTE!?! Hon var ju min favoritkaraktär och hon passade så perfekt tillsammans med Jon Snow. Hennes död har varit värst hittills och jag satt och grät floder över henne, såg bara om den scenen om och om igen och bara fortsatte att gråta. Nu kommer det inte att bli något mer: "You know nothing, Jon Snow.". :( Jag får tårar i ögonen så fort jag tänker på det. Ser inte framemot att få läsa om det i boken sen...
Jag visste faktiskt om att hon skulle dö - blev spoilad - men det spelade ingen roll, det var lika brutal och hjärtekrossande ändå. Ville knappt kolla på avsnitt 10 efter att ha sett klart på avsnitt 9... 
Åh, varför behövde hon dö??? 

Hahah, Joffrey är död!! Äntligen!

Okej, nu har jag fått ut all min ilska och raseri över den personens död.
Ärligt talat, det känns som att väldigt många personer dog just i säsong 4, även om flera utav min favoriter fortfarande lever så kommer det kännas lite tomt utan dem.

Jag kommer verkligen att sakna alla karaktärer, skådespelare även om de är onda eller goda. Kan knappt vänta tills säsong 5 kommer!! Om ni vet något datum - kommentera då!

Ett annat citat som fick mig att le för en stund:
Pyp: "Sam, jag tror att vi kommer att dö."
Sam: "Ja, förmodligen om du fortsätter att missa."
Åh, Sam han är en annan person som jag verkligen gillar!

Från Tumblr:







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!