måndag 21 juli 2014

Insnärjd

Titel: Insnärjd
Författare: Gena Showalter
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)

Sidor: 394
Serie: Intertwined #1
Språk: Svenska
Originaltitel: Intertwined

Handling från baksidan:

De flesta sextonåringar har vänner. Aden Stone har fyra mänskliga själar som lever inom honom:

En kan resa i tiden.
En kan väcka de döda.
En kan ta över en annan människas kropp.
En kan förutspå framtiden.

I hela hans liv har folk trott att Aden galen, vilket också är anledningen till att han har skyfflats fram och tillbaka mellan olika psykavdelningar och ungdomshem. Men allt det är på väg att förändras. I flera månader har han fått uppenbarelser om en vacker flicka - en flicka som bär på hemligheter från flera århundraden. En flicka som antingen kommer att rädda honom eller förgöra honom.

Omdöme:
Det första jag noterade när jag började läsa Insnärjd var att den liknade väldigt mycket Gena Showalters andra serie: Underjordens härskare, eftersom huvudpersonerna i både serierna har en röst i huvudet. Och i Adens fall fyra röster i stället för en. Men sen så tog likheterna slut kan man väl säga.

Jag var redan från början fascinerade av den här serien och tyckte att den både var bra och dålig på samma gång. Jag kunde inte bestämma mig om jag ville fortsätta läsa eller bara stänga boken och börja på någon annan. Men jag hade inte riktigt viljan till att bara lägga ifrån mig boken, utan jag drogs till att fortsätta läsa och några dagar senare hade jag läst ut de tre delarna som hittills hade kommit ut på svenska. Så ja, jag tycker att den här boken var riktigt bra även om den inte var en förstklassig höjdarbok.

Aden tycker jag är väldigt intressant och rolig karaktär att få följa, speciellt med de fyra själarna i hans huvud. Det var nog själarna som jag tyckte om allra mest som karaktärer - även om de inte hade några egna kroppar. Jag skrattade flera gånger när Aden pratade med dem och att de runt omkring honom trodde att han var fullkomligt galen.
Det är lite typiskt dock att han ska bli kär i tjej som också blir kär i honom och sedan är den typiska kärleken igång.
Mary Ann är en annan karaktär som jag tycker är helt okej och så, men ingen jag verkligen kommer att komma ihåg efter att jag läst ut serien.

Om Gena Showalter kan man gott sagt säga att hon skriver speciella och unika böcker som det inte finns så många böcker som liknar hennes, men tyvärr så har hon oftast med några såna här stereotypiska drag just för den här genrens sorts böcker. Och det blir lite tråkigt i slutändan att nästan hela tiden få läsa samma, samma. Men jag hoppas att hon kanske kan lägga det där typiska åt sidan i nästa del, Befriad, och att den är lika bra som denna.

Bästa karaktär/er:
Själarna (Eve, Caleb, Elijah, Julian)!!

Andra delar i serien:
1. Insnärjd
2. Befriad
3. Förvrängd
4. ???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!