onsdag 21 maj 2014

Under kupolen

Titel: Under kupolen
Författare: Stephen King
Förlag: Bonnier Pocket
Sidor: 1179
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: Under the Dome

Handling från baksidan:
En mystisk kupa faller ned över en liten amerikansk stad, Chester's Mill i Maine, som helt stängs av från omvärlden. Om det inte finns någon risk att omvärlden lägger sig i, vilka kommer då att utnyttja situationen?
Dale "Barbie" Barbara hamnar i centrum efter ett bråk med några av stans ungdomar och inser snart att situationen börjar arta ur för varje dag som går. Men vad är det som egentligen händer?

Omdöme:
Stephen King är förmodligen en utav de författare som snabbt kommer att etsa sig fast i läsarens minne & sinne för evigt. För jag kunde verkligen inte få nog av att läsa Under kupolen, trots att jag nästan fick mardrömmar av vissa scener så var det som ett tvång att fortsätta att läsa den tjocka, men hemskt spännande tegelstenen.

Redan från första sidan händer saker som gör att man inte kan slita sig ifrån boken, och sedan så är man helt plötsligt på sista sidan. Det var så det kändes genom hela läsupplevelsen, trots att det tog runt en vecka för mig att läsa boken, så var det precis som att man inte ens lagt ifrån sig boken när man väl började läsa igen. Jag vet inte hur många sena timmar jag spenderade på att få läsa klart boken och få reda på de ständiga frågorna: Vad är kupolen? Varför hamnade den just på Chester's Mill? Vad kommer att hända med invånarna? Vilka kommer att överleva - och vilka kommer att dö?
Spänningen låg på topp genom hela boken och man visste aldrig när nästa vändpunkt skulle komma och vad som skulle hända. Jag satt på spänn hela tiden och väntade på det oundvikliga - höjdpunkterna av skräck, spänning och förväntan. Samtidigt som jag var livrädd inför vad som skulle komma härnäst, så väntade jag lika ivrigt på det som ett barn väntar på jultomten och likaså så blev jag livrädd av skräck varje gång dem här höjdpunkterna kom. Stephen King har ett språk som har sina typiska stildrag, såsom att det är långa meningar och sen helt plötsligt kommer det en kort mening. Några få ord som ändrar hela stämningen. Dessa små detaljer gör att hans böcker utmärker sig från alla andra och gör så att man alltid kommer ihåg dem.

Karaktärerna - vi kan väl börja med att säga att jag var verkligen förvirrad i början då det var så himla många nya karaktärer hit & dit, och det blev ju inte direkt bättre av att det var från flera olika PoV. Så tack så jätte mycket för personregistret i början Stephen! Bokens huvudpersoner måste vara "Barbie" (hans smeknamn), tidningsredaktören Julia, "Big" Jim, Junior, Rusty osv. Så man kan nog säga att de flesta karaktärerna i boken är huvudpersoner, fast "mindre" huvudpersoner och inte lika självklara huvudkaraktärer som det brukar vara i andra böcker. Men efter ett tag var det mycket enklare och man kom ändå in i boken väldigt snabbt efter att ha läst ett par kapitel. Jag stod på Dales sida genom hela boken, för med den vetskap som läsaren hade kunde man inte göra något annat. Jag gillade även tonåringen Joe, Norrie & Benny - det var flera gånger som man mitt i det hemska och fruktansvärda kunde skratta åt deras skämt och konversationer.

Även om boken inte omedelbart förknippas som fantasy, så är det mycket av "onda vs goda"-stuket. Det är några karaktärer som vill ta kontrollen över staden och gör vad dem själv vill och några som är "goda" och försöker göra det rätta och rädda staden. De onda i boken var verkligen kallsinniga mördare och jag hatade dem redan från första början. De hade kanske inte några speciella superkrafter, men ändå så var det fruktade och hemska människor som kunde göra saker som inte vara så snälla och ingen kunde stoppa dem.

Slutet måste nog vara den allra bästa - och mest spännande - delen. Jag satt uppe i flera timmar tills jag hade läst ut boken och sedan kunde jag inte ens lägga ifrån mig boken. Jag ville veta mer om vad som hände efter det, hur det blev med överlevarna och få svar på de kvarvarande frågorna. Stephen King vet verkligen hur man skriver ett bra slut! Jag satt och grät ner fler och fler dog, när man trodde att det var över. Men i stället så hände det bara ännu mer saker som gjorde att bokens stämning blev ännu mer sorgsen och fruktansvärd.

För att göra en lång recension kort:
Stephen King har verkligen en talang att skriva skräckböcker, då han långsamt skalar av samhällets fasad för att visa läsarna hur det verkligen är. Med många olika karaktärer får man läsa från många olika synvinklar och får se vad alla tänker och tycker om sakerna som hänt och kommer att hända. Spänningen och skräcken finns genom hela boken och man kan inte lägga ifrån sig den - även om man vet att man inte vill läsa vidare för skräcken att få reda på ännu mer om verkligheten. Boken visar att ren ondska även finns i dagens samhälle och att ingen är den personen som den verkade vara från början, att allt bara är en fasad. Men det finns också goda människor som vågar stå upp mot maktpersonerna som kan förändra ens liv för evigt, men dessa "goda" människor vill inte bara förändra sina egna liv till det bättre utan även alla andras. Men det är en ond cirkel = allting går runt och inget försvinner från den. Under kupolen får en att uppskatta det man själv har och att man inte ska ta för givet.

Stephen King är en författare som jag kommer att läsa mer ifrån i framtiden, för att kunna återuppleva spänningen och skräcken genom att inte veta vad som har hänt, varför eller vad som kommer att hända. Man läser i nästan total ovisshet tills King sakta men säkert visar sanningen i en fantastisk kombination av skräck, spänning, kärlek, vänskap och lojalitet, men också död, förintelse och sorg. Alla känslor är inblandade och man kan inte låta bli att dras med.

Under kupolen rekommenderar jag verkligen till er som älskar skräck och spänning, men även till er som inte gillar skräck - som jag gjorde innan jag läste den här boken - och vill testa på att läsa en mästerlig skräckbok av mästaren själv. En bok att rekommendera!

2 kommentarer:

  1. Tror galtislt att mamma har några Stephen King-böcker som står och dammar i hyllan. Gillar inte skräck, men okej, ska verkligen ge honom en chans! :)

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag längtar tills jag får tar mig tid att läsa under kupolen!! :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!