torsdag 6 mars 2014

Våga älska

Titel: Våga älska
Författare: Nora Roberts
Förlag: Harlequin (tusentack för boken!)
Sidor: 312
Serie: Bröderna MacKade #4
Språk: Svenska:
Originaltitel: The fall of Shane MacKade

Handling från baksidan:
Shane MacKade älskar kvinnor - många kvinnor - utan förbehåll eller fördomar. Han gillar att titta på dem, känna deras doft, smaka på dem...allt! Men därifrån till att gifta sig? Aldrig! I stället blir han både orolig och en aning irriterad när den ena brodern efter den andra fastnar i kärlekens garn.

Det sista han väntat sig är att själv bli förälskad. Och ännu mer överraskande är att kvinnan som fått honom på fall är Rebecca Knight, värdelös i köket, socialt inkompetent och akademiker ut i fingerspetsarna. Hon är inte ens i närheten av Shanes ideal, han som själv är en jordnära man med rötterna på landet. Är hans dagar som frihetsälskande ungkarl över? Det är definitivt en möjlighet...

Omdöme:
Jag stört gillade de 3 första delarna om bröderna Rafe, Jared & Devin. Men jag måste nog ändå tycka att Våga älska som handlar om Shane & Rebecca är den bästa boken i serien. Även om de andra delarna är oerhört bra.

Jag älskar sättet som Nora Roberts skriver på. En sak kan jag säga er: hon skriver riktigt j*vla bra. Förlåt för att jag svär, men hon skriver så otroligt otroligt bra. Hon skriver på ett alldeles fantastiskt sätt och skapar karaktärer man kan sympatisera och skratta med. Roberts sätter (oftast) alltid familjen i centrum och hittills har jag alltid gilla den familj som boken kretsar runt. Jag älskar familjen MacKade, speciellt bröderna.

Jag tycker om att alla fyra bröderna MacKade är väldigt försiktiga och varsamma med sina fruar, det gör så att man ser en annan sida av dem än den sidan som bara muckar bråk. ;)
Shane har nog varit lite av min favorit. Rafe är mer den bråkiga, & stökiga brodern,  Jared är den lite mer ordningsamma brodern och Devin känns lite mer som den blyga av dem, även om han verkligen inte är det.
Shane har i alla fall varit min favorit. Han är killen som har koll på bondgården och driver hans pappas jobb & liv, vilket gör att han blir en jordnära person. Att han dessutom verkar vara väldigt charmig är ju bara ett plus!
Rebecca är en riktigt tuffing och mitt första intryck när Regan beskrev henne, var att hon förmodligen skulle vara en tafatt & blyg tjej. Men i själva verkat var hon en tuffing som är riktigt, riktigt smart och som kan ta vara på sig själv. Jag fattade snabbt tycke för henne, och när hon gick ut för att stoppa slagsmålet mellan bröderna satt jag typ och höll andan. Sen kunde jag inte sluta skratta, hon stod där allvarlig medans MacKade brorsorna satt där och försökte att inte skratta. Gud, vad rolig den scenen var!

Det känns lite surt och tråkigt att den här serien nu är slut. Men jag hoppas på att Nora Roberts fortsätter att skriva lika bra böcker som hon gör och att dem håller samma mått som den här serien (och alla andra böcker som jag har läst av henne!).
Du som har läst böcker förut av Roberts och gillade dem, då kan jag verkligen rekommendera den här serien till dig! Den är fylld med kärlek, passion, humor, ja allt som en typisk Nora Roberts-bok brukar innehålla!

Bästa karaktär/er:
Shane och Rebecca!

Andra delar i serien:
1. Återkomsten
2. Stolta hjärtan
3. Allt för henne
4. Våga älska

1 kommentar:

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!