söndag 2 februari 2014

Sista striden

Sista stridenTitel: Sista striden
Författare: Rachel Vincent
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 445
Serie: Shapeshifters #6
Originaltitel: Alpha

Obs! Kan innehålla spoilers från tidigare delar i serien! 

Handling:
Det skrupelfria Rådet har anklagat Jace, Marc och mig för intrång, kidnappning, mord och förräderi. Ja, vi har verkligen sysselsatt oss...Men nu är det dags att ta rättvisan i egna händer. Vi måste hämnas min brors död och förgöra det korrumperade Rådet.

Men det kommer inte att bli lätt och förluster tycks vara oundvikliga. Och jag har dessutom lovat att beskydda min flock, vad som än händer. Med ett pris på mitt huvud och Marc vid min sida är jag på väg mot ett slutgiltigt slag som kan - och kommer att - förändra allt, för alltid. Det är ett slag som jag inte vet om jag är redo för.

Men livet väntar aldrig på att du ska bli redo...

Omdöme:
Så...nu har jag kommit till sista recensionen på den här serien. Och jag är både glad över att det är slut, men ändå så otroligt ledsen över att det nu är slut med Faythes äventyr & kvicka kommentarer. Kommer sakna henne väldigt mycket, fast hon kommer alltid att finnas kvar hos mig när jag läser andra fantasy böcker i den här genren, och hon kommer stå högt i klass över alla kvinnliga huvudroller jag jämför henne med.

Hur ska jag kunna uttrycka allt som jag känner för den här boken? Skulle nog kunna skriva en roman om hur bra, fantastisk, underbar, spännande, häftig och hur BÄST den här serien verkligen är. Men för att inte tråka ut alla så kommer jag bara (försöka) skriva kort om den här boken och hoppas att ni läser mina recensioner på de 5 tidigare böckerna i Shifters-serien och sedan läser den här serien. Det är allt jag ber er om, för den är verkligen värd en chans.

Jag njöt av vartenda ord i Sista striden och varje kommentar och svar som Faythe sade, och alla fick en att sitta och le som en fåne. Under den här boken de två böckerna innan - Bytet och Riven - så har tårarna runnit flera gånger. Saker som man visste förmodligen skulle hända, men man ville inte acceptera att det skulle det och därför blev man så förvånad & ledsen när det väl hände att man inte kunde göra något än att bara fortsätta att läsa. Som tur var, hade jag fortfarande helg och kunde sitta och läsa ut boken, men om jag hade gått till skolan skulle jag nog inte ha kunnat koncentrera mig. För boken upptog hela tiden mina tankar och jag kunde inte tänka på något annat - ifall jag satt och åt, sov eller tränade. Det spelade ingen roll, jag gick/satt/sprang/drömde/tänkte på vad som skulle kunna hända och vad som hade hänt. Jag hade flera egna funderingarna, men den allra bästa tanken var nog så som Sista striden slutade.
Jag tyckte att det var ett riktigt suveränt slut för en suverän serie, och jag är inte eld & lågor över hur det slutade. Tvärtom, jag är hel lugn och extremt nöjd med det och kunde inte hoppas på bättre.

Jag tycker själv att Faythe, Marc & Jace fick det slut alla kunde leva med och jag kunde inte vara gladare.
Även om slutet också var sorgligt så var det riktigt bra. Mina önskningar slog in & alla hyllningar till Rachel Vincent ges. Tycker att hon är en fantastisk författare som skriver otroligt bra, och jag kommer att hugga in på hennes Soul screamers-serie snart, kan knappt vänta tills jag återigen får återuppleva en utav hennes underbara världar.

Det finns inte så mycket mer att säga om den här serien. Men snälla ni, kan ni inte läsa den här serien & sedan säga vad ni tyckte om den? För jag tror att det är flera utav er därute som skulle älska den här serien, men för att få reda på det måste ni ju läsa första boken - Herrelös. Så kolla in bokhandeln eller biblioteket eller kanske fråga förlaget om du har en bokblogg, för du måste verkligen läsa den här serien. Nu.

Bästa karaktär/er:
Det kommer fortfarande vara Faythe, en awesome tjej!

Andra delar i serien:
1. Herrelös
2. Nio liv
3. Flocken
4. Bytet
5. Riven
6. Sista striden  

1 kommentar:

  1. sv: Ja, den är verkligen underbar. Det är min nya favorit! Jag går omkring och sjunger på Let it go för mig själv. Tycker om den låten väldigt mycket, alla låtarna i filmen är väldigt bra. Jag måste se den igen! :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!