torsdag 30 januari 2014

Minirecensioner x3: Maleficiumtriologin

NattfjärilenJag kör en recension över hela Maleficiumtriologin, det blir enklare att göra så då mitt omdöme inte skiljer sig så värst mycket för var och en av böckerna.

Titlar: Nattfjärilen, Häxmästaren & Havsdrottningen
Författare: Saskia Walker
Förlag: Harlequin (Tack för böckerna!)
Sidor: 1005 (345+330+330)
Serie: Maleficiumtriologin #1, #2 & #3
Originaltitlar: The Harlot, The Libertine & The Jezebel

Handling:
Maleficium-triologin utspelar sig på 1700-talet i Skottland & England, under den tid då kvinnor anklagades för att vara häxor, som straff brände dem kvinnorna på bål. Det var det som hände med Jessie, Maisie och Lennox mor. Hon blev anklagad för häxeri och brändes på bål mitt framför ögonen på dem.
Tvillingsystrarna Maisie, Jessie och deras storebror Lennox  separerades alla från varandra och skickades iväg på varsitt håll i livet. Men syskonen känner fortfarande en samhörighet med varandra, trots avståndet och åren som gått. Deras starka känsla av att de ska snart vara tillsammans igen gör att de beger sig ut i världen på en farofylld resa. Även med magiska krafter finns det faror överallt...

Omdöme:
Jag började att läsa i Nattfjärilen förra året, men kom aldrig längre än till kapitel 3 eller något sånt. För direkt så börjar boken med att bevisa att den verkligen hör hemma i erotik-genren. Visst, det är bra att man kanske visar genom något att den verkligen är en erotisk bok, men man behöver inte ha det i centrum i precis vartenda kapitel. Så jag slutade att läsa och boken hamnade återigen i hyllan.

Nu, flera månader senare, i helgen så tog jag upp boken och tänkte ge den en andra chans. Jag tänkte bara sitta & läsa i ca 30 minuter för att se vad jag skulle göra sen: Fortsätta läsa i boken - eller ge upp. Det slutade med att jag satt i 2 timmar och läste tills boken var slut. Så det motbevisar mitt tycke för boken förra året. Jag är verkligen glad över att jag gav den en andra chans, för det visade sig vara väldigt svårt att lägga ifrån sig boken till slut.

I de tre böckerna får vi följa syskonen Jessie, Lennox & Maisie. Jag gillade verkligen Jessie i första boken, hon var väldigt vågad & så modig. Jag gillade att hon stod på sig & lät inte Gregor (som jag för övrigt också gillade) göra vad han ville med henne.
I andra boken så fick vi följa storebrodern Lennox, som hade bosatt sig i Saint Andrews (om jag inte minns fel?) för att kunna leta efter sina systrar. Jag gillar honom, men det kändes som att han saknade något - det där lilla extra.

Tredje boken - Havsdrottningen - var helt klart favoriten i den här serien. Jag gillade Maisie oerhört mycket, hon var så ung & oskuldsfull även om hon var en temperamentsfull & mäktig häxa inombords. Så hon blev snabbt favorithuvudpersonen utav alla 3 böckerna. Jag tyckte att boken var mycket bättre också, man fick en mer helbild kändes det som och man kom närmare de andra karaktärerna också. Historien var mycket bättre & även bikaraktärerna fick ganska så stort utrymme så att man fick lära känna dem. Så fullpott till sista boken!

Saskia Walker är en riktigt duktig författare, och det kan hända att jag någon gång i framtiden läser någon mer bok utav henne. Bl.a. så har jag Underkastelsens 12 nyanser hemma, och hon har skrivit en novell där i. Ser framemot att se om hon kan skriva lika bra kort som långt.
Hennes språk gillar jag, men inte älskar. Det kändes så platt och tamt vissa gånger, att man inte fann någon
trovärdighet utav de karaktärerna sade.

Sammanfattningsvis så ligger hela seriens betyg på 4 av 5 bokstaplar, även om Havsdrottningen fick 5 av 5, och en serie som jag skulle kunna rekommendera till de äldre läsarna. En bra serie om häxor, kan man säga.

Bästa karaktär/er:
Maisie i Havsdrottningen.

1 kommentar:

  1. Ååå! Jag har serien oläst här hemma! Måste nog ta och läsa dem :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!