tisdag 19 november 2013

Stad av skuggor

Titel: Stad av skuggor
Författare: Cassandra Clare
Förlag: Bonnier Carlsen (Tack för PDF-filen!)
Sidor: 526
Serie: The Mortal Instruments #1
Originaltitel: City of Bones

Handling från Adlibris:
Det är en vanlig söndagskväll och sommarlov. Clary Fray har fått med sig sin bästa vän Simon till klubben hon gillar, Pandemonium. Men det blir allt annat än en vanlig kväll, det blir början på Clarys nya liv.
Clary blir vittne till hur tre ungdomar med konstiga tatueringar och vapen (tjejen har en piska!) dödar en kille inne på klubben. Om det nu är en "kille". Han ser väldigt konstig ut på slutet och hans kropp försvinner utan minsta blodspår. Och det är uppenbart att det bara är Clary som kan se mördarna.
Det blir om möjligt ännu konstigare nästa dag då en av mördarna, Jace, dyker upp på samma fik som Clary och Simon. Och samma kväll försvinner Clarys mamma spårlöst ...

Omdöme:
Efter att ha läst City of Bones på engelska, så ville jag jätte gärna läsa boken på svenska också! Då får jag ju bara glädjen att återuppleva boken som är riktigt bra, med en helt ny fantasy värld och nya härliga karaktärer. Så lyckan var stor då jag fick hem boken på svenska från Bonnier Carlsen, så stort tack till er!

Cassandra Clare skriver underbart, och från första sidan till sista så dras man i en spännande värld full av vampyrer, varulvar, warlocks och såklart: skuggjägare. Boken är fylld av äventyr, kvicka dialoger och massor av fantasiska fantasy varelser! Haha, om någon skulle få för sig att kasta in mig i en fantasy bok, vilken som helst, skulle jag nog bara stå och förundras av dessa väsen. Att springa för livet finns inte riktigt i min planering. ;)
Även om Clares värld inte är helt och hållet ny, som Drömgångare till exempel, så lockas man in i världen och man vill verkligen inte att boken ska ta slut!

Clary känns som vilken karaktär som helst, jag hade hellre velat att hon skulle stå ut ur mängden, men men man kan inte alltid få vad man önskar sig. Skuggjägargänget känns så himla perfekta, vilket gör att det blir mindre trovärdigt. Men egentligen undrar jag: hur kan en fantasy bok vara väldigt trovärdig? För boken handlar ju liksom om varelser som inte finns - om man inte tror på dem!
Men även om dem känns perfekta gillar jag dem. Jag kan verkligen föreställa mig Alec, Isabelle och Jace framför mig. En utav mina absoluta favoritkaraktärer i boken är Magnus Bane. Även om han inte är så mycket, så gav han stort intryck på mig. Han verkar vara rolig & snäll, även lite charmig så ja, jag tycker om honom! Så honom vill jag se mer av i framtiden!

Stad av skuggor var lika bra som originalboken på engelska, men ännu bättre eftersom jag kan avnjuta boken mycket mer då jag slipper att översätta svåra ord på engelska, som man aldrig har hört förut. En väldigt läsvärd bok, som man absolut måste läsa! Så läs, läs, läs!

Andra delar i serien:
1. Stad av skuggor
2. Stad av aska
3. Stad av glas

1 kommentar:

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!