onsdag 18 september 2013

Blå dahlia

Blå dahliaTitel: Blå dahlia
Författare: Nora Roberts
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Sidor: 358
Serie: Blomster-triologin #1
Originaltitel: Blue dahlia

Handling:
Tillsammans med sina två små livliga söner flyttar den unga änkan Stella tillbaka till sina barndomstrakter i södra USA. Här har hon fått både bostad och jobb på det anrika Harper Handelsträdgård. Hon avskräcks varken av huset eller av dess ägarinna, den stentuffa Roz Harper. I närheten bor också den oborstade medn snygge landskapsarkitekten Logan Kitridge.l Snart inleder Stella och Logan en het romans. Men det finns någon som inte är glad åt ders kärlek... Ett kvinnligt andeväsen stör ofta Stellas nattsömn. Kan det vara någon som tidigare bott på Harpers Handelsträdgård? Vad har hon för ett förflutet som inte lämnar henne någon ro?

Omdöme:
För det första: det känns som att jag aldrig kommer att kunna läsa någon bok av någon annan författare än Nora Roberts. För det andra: vilken grym bok!
Jag läste ut Blå dahlia under en dag och jag vill så fort som möjligt börja på nästa: Svart ros.
Karaktärerna som boken kretsar runt är självständiga och otroligt starka kvinnor. De har mycket i sitt bagage men överlever alla hinder och motgångar. Haha, jag låter lite mer som en poet eller något sånt än en bokbloggare just nu.

I alla fall jag gillar verkligen Stella, Roz och Hayley. Underbara karaktärer som jag bara beundra och hoppas att det nån gång blir jag, även om jag inte riktigt vill att allt som har hänt dem ska hända mig direkt. Det som Stella har gått igenom är hänt likaså med Roz och Hayley (älskar deras namn, väldigt annorlunda!). Jag tycker även synd om Stella när hon ensam måste klara av två små busiga och livliga söner och samtidigt jobba för att hon ska kunna vara lycklig. Men hon klarar det galant och jag hoppas bara på det bästa för henne.

Karlarna i Nora Roberts böcker är bara såna man kan sucka och drömma om. Logan är charmig och rolig, Harper är lite av en enstörning men han har fått mig att skratta nästan alla de gånger han var med! Jag är glad att det inte blev kärlek vid första ögonkastet som i alla andra böcker utan här är de irriterade på varandra och gillar inte alls varandra. Men det utvecklas till något fint och romantiskt. Så jag är glad :)

Det är väldigt intressant med spöket och jag hoppas på att få reda mer om henne i kommande böckerna!

Kort sagt: en bok som jag verkligen rekommenderar! Så läs!

Andra delar i serien

1. Blå dahlia
2. Svart ros
3. Röd lilja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!