måndag 19 augusti 2013

Du glömde säga hej då

Du glömde säga hej dåTitel: Du glömde säga hej då
Författare: Sarah Dessen
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Sidor: 433
Serie: -
Originaltitel: What happened to goodbye

Handling:
Från baksidan
Ännu en ny stad och ännu en ny skola. Inte för att Mclean har något emot det. Tvärtom, hon tycker att det ska bli ganska skönt att gå vidare, att börja om, att bli någon ny. På ett nytt ställe kan hon vara vem hon vill: den klämkäcka hejarklacksledaren, den svåra tjejen som klär sig i svart eller hon som känner alla och går på alla fester. Mclean är van att byta roll, för hon och hennes pappa flyttar ofta. Väldigt ofta.

Men när de kommer till Lakeview blir allt annorlunda. Mclean har redan bestämt vem hon ska vara, men det hjälper inte. Plötsligt står hon där utan förklädnad, och den enda hon kan vara är sig själv. Men vem är egentligen den riktiga Mclean? Kanske kan grannkillen Dave hjälpa henne att ta reda på det?


Omdöme:
Det är andra gången jag läser den här boken och den är fortfarande lika underbar.
Från första början fastnar man för det ljuva språket och härliga karaktär. När man väl har börjat läsa den kan man inte lägga ifrån sig den!
Boken är väldigt lättläst och så fort jag läste ut den ville jag ha mer, mer, mer av Sarah Dessen!

Sarah Dessen är stor favorit hos mig och jag kommer nog att försöka läsa alla böcker av henne åtminstone på de som kommit ut på svenska. Hon skriver helt fantastiskt och man kan inte låta bli att avundas hur hon lyckas skapa såna fantastiska ting.

Mclean är riktigt bra karaktär, men man får inte lika mycket kontakt med henne som man brukar göra med huvudpersonerna. Dave är otroligt charmig och jag gillar honom skarpt. Men den personen jag gillar mest är Deb. Hon är helt klart bäst!
Deb är kanske en bikaraktär men i så fall är hon en ruskigt bra sådan! Jag skulle med glädje vilja läsa en hel bok som handlar om henne. Hon är så påhittig och helt underbar. I början verkade hon vara mer en utstött, men när man sedan fick lära känna henne bättre steg hon avsevärt i mina ögon.
Det är kul att Jason är med i den här boken, han är med i Mitt perfekta liv och Mycket mer än så också. Hm, han kanske är en utav de framtida personerna? Hoppas på det!

Om ni inte redan har klurat ut det så Älskar såna här böcker; speciellt Sarah Dessens.
Finns inget bättre än en mysig, rolig bok med kärlek och humor.
Jag tycker att ALLA ska läsa dessa böcker!

Andra böcker av författaren:
Mycket mer än så
Mitt perfekta liv
Blunda och hoppa

1 kommentar:

  1. Jag gillar oxå Dessen böckerna och kommer köpa alla som blir översatta så får man se om man provar någon på engelska oxå. Hoppas min dotter vill läsa dem när hon blir stor nog :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!