fredag 5 juli 2013

Trummornas dån

Titel: Trummornas dån
Författare: Diana Gabaldon
Förlag: Bra Böcker
Sidor: 908
Serie: Outlander #4
Originaltitel: Drums of Autumn

Obs! Kan innehålla spoiler från tidigare delar i serien!
Handling:
Sedan de hamnat i de amerikanska kolonierna ställs Claire och Jamie inför ett svårt val: att antingen återvända till Skottland där svält och fattigdom växer, eller börja ett nytt liv i den nya världen trots Claires vetskap om vad som kommer att ske.

I trygg förvissning om att Brianna, deras dotter, är i säkerhet på andra sidan av en farlig framtid och med obändlig tro på sin egen överlevnadsförmåga beslutar de sig för att slå sig ner någonstans i North Carolinas bördiga floddalar.

Förhoppningen om ett liv i fred grusas dock snart. Deras existens hotas från olika håll och driver dem upp i bergen, där de känner sig trygga.

Så inträffar något de aldrig ens kunnat tänka sig Brianna följer sin mor in i det förgångna. För Brianna är det livsviktigt att finna modern och den far hon aldrig träffat för att rädda dem båda från en framtid som bara hon kan se.

Omdöme:
Ah, vad jag gillar den här författarinnan! Hon skriver så målande och bra att jag blir avundsjuk varje gång!
Jag har nu läst den fjärde delen i här otroligt bra serien. Jag har fått låna de fyra sista böckerna (inklusive den här) av min faster och det har stått ett bra tag i hyllan nu. Varför då? Jo, jag har ingen aning men jag har tvekat inför att fortsätta läsa böckerna. För alla böckerna i serien är uppåt 600-1000 sidor och kan definitivt klassas tegelstenar. Men sedan kom jag på att vi snart skulle åka till min faster och mina kusiner och det kanske vore bra att åtminstone har läst 1 bok utav dem jag har fått låna. Så jag satte mig i torsdagkväll och läste i några timmar. Jag kunde inte sluta läsa och när jag väl kollade på klockan var den redan 23.00. Då gick tiden väldigt snabbt...
Sen på fredagsmorgonen fortsatte jag att läsa och helt plötsligt var boken slut.

Så nu har jag börjat femte boken Det flammande korset och jag har redan kommit några hundra sidor in i den. Så snart kommer det nog upp en recension på den också.

Det finns inte så mycket att säga om Trummornas dån. Den är nästan perfekt. Boken tar typ aldrig slut och man kan aldrig få nog av att läsa Jamie och Claires samtal, skottarna, miljöerna och språket. Det var extra kul att man fick följa Brianna & Roger också! Brianna påminner en väldigt mycket om Jamie; de är väldigt envisa både två!

Diana Gabaldon skriver helt fantastiskt och kommer alltid att vara en utav mina favoritförfattare (listan utökas hela tiden men, men...)
Så LÄS den här underbara serien!

Andra delar i serien:
1. Främlingen
2. Slända i bärnsten
3. Sjöfararna
4. Trummornas dån
5. Det flammande korset
6. Snö och aska
7. Som ett eko

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!