onsdag 19 juni 2013

Minirecensioner: Slända i bärnsten & Sjöfararna

Titel: Slända i bärnsten
Författare: Diana Gabaldon
Förlag: Bra Böcker
Sidor: 789
Serie: Outlander-serien #2
Originaltitel: Dragonfly in Amber

Omdöme:
Precis som första boken Främlingen älskar jag den här. Den kanske verkar vara väldigt lång, men sidorna bara flyger förbi.
Jag älskar karaktärerna Claire & Jamie och deras förhållande. Det passar verkligen tillsammans <3 p="">
                                                            ~~**~~

Titel: Sjöfararna
Författare: Diana Gabaldon
Förlag: Bra Böcker
Sidor: 1043
Serie: Outlander #3
Originaltitel: Voyager

Kortfattat handling:
OBS! Kan innehålla (innehåller) spoilers från tidigare delar!
Claire har den magiska gåvan att kunna resa i tiden. Hon är född på 1900-talet men lever nu tvåhundra år tidigare. Klanledaren Jamie Fraser blir hennes beskyddare och älskare. En kärlek bortom tid och rum binder dem samman.

När Claire återvänder till sin egen tid är hon gravid. Äktenskapet med Frank Randall återupptas och hon födder dottern Brianna, som är en avbild av sin far, den rödhårige skotske ädlingen Jamie.

Åren går men med dottern Brianna som en ständig påminnelse om Jamie bleknar kärleken aldrig. När Frank dött gör Claire efterforskningar som tyder på att Jamie har överlevt det blodiga slaget vid Culloden.

Claire vågar språnget och ännu en gång vill ödet att hon förenas med Jamie. Tillsammans får de åter fly från det jakobitiska Skottland. De hamnar i det exotiska Västindien där politiska intriger och voodomagins mörka mysterier drabbar dem.

Omdöme:
Jag tycker inte lika mycket om den här som första boken. Den kändes på nåt fel att Claire & Jamie inte var i Skottland, där de hör hemma (enligt mig). Jag älskar Skottland, speciellt ordet aye som används ofta i dessa böcker.

Brianna är en väldigt intressant karaktär och klättrade en pinne upp mot favoritkaraktär-toppen, men att hon inte kunde acceptera sin, riktiga, pappa störde mig.
Handlingen flyter på, trots att den var seg, och vips så är den slut.
Och nu väntar jag bara på en ledig stund så att jag kan öppna nästa del...
                                                        ~~**~~

Jag vet, de är ganska korta och kassa dessa recensioner. Men just nu är jag ju på Star Camp och kommer inte hem förrän imorgon så ni får nöja med detta tills jag kommer hem.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!