onsdag 12 juni 2013

Farlig förmåga

Titel: Farlig förmåga
Författare: Jessica Spotswood
Förlag: Rabén & Sjögren
Sidor: 336
Serie: Systrarna Cahill #1
Originaltitel: Born wicked

Handling:
Cate och hennes systrar måste till varje pris dölja att de är häxor. Sedan deras mor dog är det Cates ansvar att skydda systrarna och vaka över hemligheten. Men så hittar hon hennes mors dagbok, och plötsligt är hotet mot systrarna större än hon anat - från Brödraskapet, från Systerskapet och kanske till och med från varandra...

Omdöme:
Det gick ganska trögt i början att läsa Farlig förmåga, men det beror nog mest på att jag läste den i skolan och det var inte direkt rätt miljö för att slappna av och läsa en bok. Men när jag tog hem den och började läsa den hemma gick det mycket snabbare och dagen efter hade jag läst ut den.

Jag tycker det är kul att få omväxlingens skull läsa om häxor än de "vanliga" fantasy-väsena. Visst har jag läst böcker på sistone som har varelser som är typ som häxor som The Iron Fey men där antyder dem inte att de är häxor, vilket dem gör i Farlig förmåga.

Karaktärerna var sådär. Jag fastnade inte riktigt för Cate och inte heller för hennes systrar. Den personen jag gillade mest var Finn. Det känns som att alla manliga karaktärer jag börjar gilla är dem som har glasögon på sig och ser lite mer alldagliga ut och inte ser ut som några fotomodeller. Jag följer nog ett mönster...

Jag hatar spoilers och som vanligt när det är som mest spännande och man bara måste få reda på vad som händer så tar ju boken såklart slut. Och slutar med en spoiler.
Så nu får jag gå och vänta på översättningen, för den ska jag banne mig läsa även om jag inte gillade den här. För jag har fått för mig att de andra böckerna är skrivna ur Cates systrar Tess och Mauras vinkel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!