söndag 9 juni 2013

Den femte vågen

Den femte vågenTitel: Den femte vågen
Författare: Rick Yancey
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Sidor: 486
Serie: ? #1
Originaltitel: The 5th wave

Handling:

-Första vågen: Släckning - Andra vågen: Högvatten -
Tredje vågen: Pesten - Fjärde vågen: Tystarna

Cassie har överlevt de första faserna av en utomjordisk attack. Hennes föräldrar är döda och hennes lillebror är tillfångatagen. Nu flyr hon för livet, hon flyr från de Andra. De Andra ser ut som människor och har i uppdrag att döda alla de ser.
Cassie har valt att inte lita på någon. Hon vet att ensam är stark inte bara är något man säger, utan kanske det enda sättet att hålla sig vid liv.

Omdöme:
Jag blev en utav förhandsläsarna och fick då läsa den här boken före alla andra! Jag blev väldigt glad över det och sträckläste så fort jag fick den. För jag var fast, från första stunden jag öppnade den.
Den femte vågen kommer ut den 20 juli.

Den femte vågen är beroende framkallande och jag tror att den här kommer vara sommarens måste det här året. Den är skrämmande och ryslig och man sitter ibland som på nålar. Man vet aldrig om det är överlevare eller fienden. Man kan bara lita på sig själv, ingen annan. Jag skulle inte klarat det. Jag skulle nog ha fallit för pressen att man typ är jordens enda hopp.

Cassie har en härlig berättar röst och blandar in minnen och gamla känslor vilket gör att man del för del får veta om hennes liv innan attacken. Hon har mycket sarkasm och gör så att det blir lite ljust i en sådan mörk framtid.

När det helt plötsligt var andra berättarröster satt jag och försökte komma underfund med vem det är som berättar just nu. Men när det var Cassie som berättade igen märkte jag det direkt, hon skrev på ett helt annat sätt än de andra.

Jag förstod mig inte riktigt på Evan. I ena meningen stod det att han var i småbitar och i nästa var han levande igen. Och så var han så snäll mot Cassie att jag genast blev misstänksam, och jag är det fortfarande.

Jag suktar efter att få läsa nästa del, för det måste väl komma en till del? Om det slutar här kommer jag hata författaren/förlaget. För jag MÅSTE få reda på vad som händer sedan!
En riktigt höjdare till bok, måste läsas säger jag bara!

1 kommentar:

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!