måndag 24 juni 2013

Belles löfte

Titel: Belles löfte
Författare: Lesley Pearse
Förlag: Damm förlag (Tack för boken!)
Sidor: 477
Serie: Fristående fortsättning på Belle
Originaltitel: The Promise

Handling:
När första världskriget bryter ut tar Belle Reillys man Jimmy värvning och blir placerad vid de farliga utposterna i norra Frankrike. Belle inser att hon inte kan stanna hemma i England och se på när så många män offrar sina liv så hon blir ambulansförare för Röda korset och hamnar även hon i Frankrike. En tragisk händelse gör att hon möter Etienne en man ur hennes förflutna som hon aldrig lyckats glömma och plötsligt ställs allt Belle tidigare levt för på ända.

Omdöme:
Lesley Pearse kan verkligen få läsarna att få många olika känslor i en enda bok.
Jag satt och skrattade och grät om vartannat. Och det var nog tur att det fanns roliga och glada händelser, för jag skulle annars ärligt talat suttit och storgråtit annars. Lesleys böcker berör en verkligen djupt, och om man inte känner något när man läser någon av henne så är man nog hjärtlös eller känslolös.

Det var väldigt kul att få återse Belle, Mog, Etienne och de andra som var med i den boken Belle. Belles löfte är en fristående fortsättning på den boken, men jag skulle nog rekommenderat att läsa Belle innan, så att man förstår allt hemskt som hände Belle. Jag kan säga att den berörde en minst lika mycket som den här.

Jag hatar när någon karaktär som man gillade dör. Speciellt när flera såna personer dör. Då känns det som att allt är så orättvist och man bara smäller igen boken och stormar ut ur rummet. Ibland.

Belles äktenskap med Jimmy kändes väldigt lyckligt när man fick läsa om det, men jag själv tyckte att hon passade bäst med Etienne. Om jag skulle stå mellan att välja den trygga mannen eller den äventyrlige mannen skulle jag faktiskt ta den senare.
Och det valet fick hon. (KANSKE EN SPOILER SÅ TA INTE RISKEN OM DU INTE VILL VETA!) Jag tyckte att hon valde rätt till slut och blev väldigt glad att hon blev lycklig och glad!

Jag hoppas att författarinnan snart kommer med en ny känslosam bok som den här!

1 kommentar:

  1. Åh! Har varit så himla sugen på att läsa de böckerna! Såg de på biblioteket men orkar inte riktigt låna hem de! Haha. :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!