måndag 20 maj 2013

Järnkonungen

Titel: Järnkonungen
Författare: Julie Kagawa
Förlag: Harlequin
Sidor: 397
Serie: The Iron Fey #1
Originaltitel: The Iron King

Handling:
Det har känts som att något varit lite udda med Meghan ända sedan hennes pappa mystiskt försvann tio år tidigare. Hon har aldrig riktigt passat in i skolan, eller i hemmet. När en mörk främling börjar betrakta henne på avstånd, och hennes bäste vän blir märkligt överbeskyddande, inser Meghan att något är på väg att hända.

Men hon hade aldrig kunnat gissa sig till sanningen: att hon är en mytisk älvkonungs dotter och en pjäs i ett blodigt krig. Meghan kommer nu att få reda på hur långt hon är beredd att gå för dem hon älskar, och för att stoppa en ondska som ingen magisk varelse någonsin vågat sätta sig upp emot.

Och hon kommer också att få veta hur det känns att finna kärleken i en ung prins som hellre vill se henne död än låta henne komma honom nära...

Omdöme:
Jag älskar den här serien!!! Efter att ha läst så många recensioner som hyllar och älskar den här boken/serien så blev riktigt sugen på att läsa den! Och så upptäckte jag att den var slutsåld överallt. Det var inte så kul direkt. Men då frågade jag Harlequin och fick hela serien! Och jag är jätteglad över att jag frågade, för jag vill verkligen missa en sådan här serie igen!

Jag älskar allt i boken: karaktärerna främst, men även miljön och landet Aldrig. Där skulle jag vilja bo...

Meghan blev jag lite irriterrad på då och då, men jag gillade henne skarpt. Hon hamnar kanske i knipor och måste räddas av hjälten, men här finns inte den här hjälten till hands och hon måste klara sig själv. Vilket hon gör suveränt bra.

Och hjälten är ju antingen Puck eller Ash. De två är några av mina absoluta favoritkaraktärer ever. Åh, jag skulle så väldigt gärna ha Puck som min bästa vän. Han är så charmig, rolig, snäll och ser alltid det positiva i allt. Och Ash. *Suck* Han är en utav de få - faktiskt - som jag har fått en crush på. Varför ska man alltid lyckas få en crush på den mörke prinsen (som i det här fallet)? Ett svar vi aldrig få reda på...
Jag gillar honom väldigt, väldigt mycket.

En utav de saker jag gillar allra mest i Järnkonungen är Ash och Pucks fighter. Åh, så jag skrattar åt dem. Och deras härliga konversationer. Bara jag tänker på dem börjar jag skratta. Något av det roligaste som finns!

En utav mina favoritböcker är den här boken och kanske även hela serien. Men det får vi se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!