söndag 12 maj 2013

Främlingen

Titel: Främlingen
Författare: Diana Gabaldon
Förlag: Bra Böcker
Sidor: 735
Serie: Outlander #1
Originaltitel: Outlander

Handling:
Claire Randall har en magisk gåva. Hon kan leva i olika århundraden. Född i England 1918 utbildar hon sig till sjuksköterska och tjänstgör vid Röda Korset under andra världskriget. När kriget är slut beger hon sig med sin man till Skottland. Den resan blir livsavgörande för Claire. I Graigh na Dun dras hon som ett viljelöst offer genom en häxring av stenformationer. Tidsresan har börjat. Året är nu 1743. Claire är en främling i en oförsonlig tid. Skottland kämpar för sin frihet mot den engelska kungamakten. Claire söker en fast punkt i tillvaron och finner den i James Frazer, en skotsk klanledare och frihetskämpe med ett pris på sitt huvud. Den virile och bildsköne James är oemotståndlig och Claire dras in i ett passionerat kärleksförhållande.

Omdöme:
Det kanske är en tegelsten på hela 735 sidor, men det är en fantastisk tegelsten isåfall!
Jag har fått, ännu, en favoritserie! Diana Gabaldon har letat upp sig på min lista med
favoritförfattare också.
Språket fastnade jag för direkt, jag älskar alla härliga beskrivningar på den skotska landskapet.

Huvudpersonen Claire är en sådan viljestark person att man gillar henne även om man inte vill det.
Jag satt och skrattade så att jag nästan höll på att gråta när jag läste styckena där hon
"råkade" svära och vilken tystnad det blev och alla kommentarer som följde efter det. Hon är kort sagt en karaktär man bara måste gilla.
Jamie verkar vara en väldigt gullig person, som är omtänksam och alla hans härliga svar! En sådan karaktär vill jag ha i alla böcker.

Jag älskar böcker som utspelar sig i Skottland. Jag gillar språket, även om jag inte kan något förutom "aye".
Eftersom det är en tegensten så borde det ju vara med många viktiga händelser för att hålla berättelsen flytande och att det inte blir för långtråkigt. Men Främlingen  klarade det med stor marginal.
Det var många händelser som var viktiga och etsade sig fast i minnet.

Jag tycker att ni verkligen ska läsa den här boken!
En helt fantastisk bok med underbara karaktärer och beskrivningar, en riktigt fullpott!
Så läs, läs, läs!






1 kommentar:

  1. Ja visst är den här serien fantastisk!!! Boken "Främlingen" är den bästa av de alla tycker jag ;)

    En fråga - hur får du böcker från Harlequin förlag? Har du kontaktat dem eller har de kontaktat dig? Vad måste du göra? :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!