fredag 24 maj 2013

Babbeldrottningen i New York

Titel: Babbaldrottningen i New York
Författare: Anna Godbersen
Förlag: Hot Spot
Sidor: 293
Serie: Babbeldrottningen #2
Originaltitel: Queen of Babble in the big city

Handling: 
Lizzie Nichols har ett stort problem i livet: hon kan aldrig hålla tyst! Hon har en osviklig förmåga att säga fel saker vid fel tidpunkt. Nu är hon i New York, lika bubblande charmig och optimistisk som alltid. Det gäller bara att hitta ett jobb och en bostad så blir allt toppen.

Men hon måste kämpa sig igenom den ena förnedrande situationen efter den andra och får slutligen jobb som receptionist på en advokatbyrå. Inte precis hennes drömjobb (som är att öppna en vintagebutik för brudklänningar) men det betalar i alla fall räkningarna. Fast hennes råd till blivande brudar att inte skriva på äktenskapsförorden underlättar inte precis hennes karriär. Kan hon aldrig lära sig att hålla munnen stängd!


Omdöme:
Jag blev positivt överraskad av den här, precis som första boken Babbeldrottningen.
Den skiljer sig på något sett från mängden av Meg Cabots andra chick-lit böcker, kanske det är för att det är hennes andra vuxenbok! Fast det märks inte så mycket av så jag rekommenderar den från 13 år och uppåt, och kanske för 12-åringar också men jag är inte riktigt säker.

Jag förbluffas hela tiden över hur Lizzie försetter sig själv i en knepig situation efter en annan. Allvarligt talat, hur lyckas man?
Men det är en stor del av bokens charm med hennes "knepigheter".
Och jag gillade idéen med att vissa hennes bröllopsguide mellan varje kapitel. Det var väldigt intressant och roligt att läsa.

Luke är min favoritkaraktär i den här boken. Han utgör en annan del av bokens charm dels för att han är charmig, snäll och omtänksam.
En karaktär som jag blev förvånad över var Lizzies grandma. Hon sa så konstiga saker ibland att jag höll på att dö av skratt! En underbar karaktär enligt mig.

Förlaget har bestämt sig för att inte översätta tredje delen i serien för att de två första inte sålde tillräckligt bra. Det blev jag väldigt missnöjd med efter den stora cliff-hangern i slutet. Så jag får väl läsa den på engelska då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!