måndag 29 april 2013

Herrelös

Titel: Herrelös
Författare: Rachel Vincent
Förlag: Harlequin (tack för boken!)
Sidor: 477
Serie: Varkatterna #1
Originaltitel: Stray

Handling:
Det finns bara åtta kvinnliga varkatter kvar i världen. Jag är en av dem.

Jag ser ut som vilken student som helst, men jag är en varkatt – en shapeshifter – och jag lever i två världar. Trots mina föräldrars protester har jag lyckats undkomma min flocks alla krav och förväntningar och skapat mig ett normalt liv. Ända tills en strykarkatt överföll mig.

Jag hade varnats för strykarkatter – varkatter utan flock, ständigt på jakt efter någon som jag: en attraktiv och fertil hona. Jag undkom men fick veta att två av mina medkatter försvunnit. Min närkontakt med faran var allt flocken behövde för att kalla mig tillbaka, för min egen säkerhet påstod de. Men jag är ingen kattunge och är beredd att utmana vem som helst – och vad som helst. Även herrelösa strykarkatter …

Omdöme:
Jag tror att jag har fått en ny favoritserie. Igen.
Den här boken påminde mig ganska mycket om Vampire Academy som är en utav mina favoriter. Lite spoiler kanske nu - Faythe rymmer från sin flock och familj, hon tas med hem igen (om än motvilligt) och bestämmer sig för att stanna till slut.
Fast jag tycker om det ändå.

Huvudpersonen Faythe, jag vet kanske lite ovanligt namn, påminde mig oerhört mycket om Rose Hathaway (VA). Faythe är smart men kan ibland fatta dåliga beslut, hon är väldigt mycket humoristik vilket gör att man sitter och skrattar eller flinar som en idiot mitt i det hemska. Och sånt tycker jag om. Att man ska kunna skratta när det händer något så hemskt eller dåligt att man nästan börjar gråta, det gör att man tänker på annat. Fast det kanske inte blir lika allvarligt som man kanske hade tänkt sig då.

Och Marc, ah, han är också lik Dimitri (jag ska sluta jämföra den här serien/boken med Vampire Academy, jag lovar). Faythe och hans samtal/dispyter är en sak jag älskar med den här boken.
Faythes alla bröder gillar jag också, alltså alla fem bröder. Fast den femte inte lika mycket som Ethan, Owen, Parker och Michel. Jag blir så glad så fort jag tänker deras namn. Deras uppväxt med Faythe är minsann väldigt ovanlig och rolig, enligt mig.

Okej, jag kanske måste nog snart sluta skriva om den här fantastiska, spännande boken, med tanke på att jag har typ 10 recensioner till att skriva. Hjälp.

Fast jag kan nog skriva lite till... ;)

Varkatter är en favorit i kategorin fantasyväsen/övernaturliga varelser. Varulvar och drakar och nu varkatter är mina tre absoluta favoriter.

Ni måste verkligen bara läsa den här boken! Den är väldigt spännande med mycket humor, romantik och lite allt möjligt.

Stort tack till Harlequin för att jag fick tillfälle att läsa den här boken!

1 kommentar:

  1. Älskar dessa böcker och Va oxå! Har två böcker kvar av varkattsserien.

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!