lördag 6 april 2013

Elizabeth

Titel: Elizabeth
Författare: Lesley Pearse
Förlag: Ponto Pocket (tack för boken!)
Sidor: 477
Serie: -
Originaltitel: Gypsy

Handling:
Liverpool 1893. Femtonåriga Elizabeth Boltons liv förändras dramatiskt. Hennes föräldrar dör och lämnar Beth, hennes storebror Sam helt ensamma. Sam drömmer om att starta ett nytt liv i Amerika och tveksamt följer Beth. På båten till New York träffar de spelaren Theo och Jack som flyr från en besvärlig uppväxt. De fyra blir vänner och när rykten börjar gå om att guld har hittats på en plats som heter Klondike gör de sig redo för sitt livs äventyr. Kommer de att klara den farliga resan genom snöiga och otillgängliga bergstrakter? Och vem vinner Beths hjärta - kvinnokarlen eller den pålitliga?

Omdöme:
Wow. Jag är lite i en chock just nu. För den här boken var. Fantastisk. Underbar. Värmande. Det var länge sedan jag läste en bok som både är sorglig, rolig och fullkomligt underbar. Jag hoppas verkligen att jag hittar en sådan här bok igen.

Jag älskar karaktärerna i den här boken! Speciellt Elizabeth och Jack. <3 p="">Beth var så generös, snäll, helt klart en person som man inte kan låta bli att tycka om. Jag tycker att det var riktigt synd om henne, varför skulle just hon: den snällaste och bästa karaktären få utstå så mycket sorg och smärta? Alla dessa dödsfall, jag grät varenda gång.

Språket är fantastiskt och målade upp allting så tydligt att man verkligen berördes av alla känslorna och händelserna. Ibland satt jag och skrattade, ibland höll jag andan när det var spännande och ibland grät jag. Det var verkligen länge sedan jag fick så många känslor under samma bok.

Det finns så mycket jag kan skriva om den här boken, men jag tror att det blir långtråkigt att läsa igenom allt det. Så det får nog räcka nu. Bara en sak till; jag gillade slutet mest, att det slutade så tyckte jag blev bäst för de två karaktärerna jag gillade mest. Så jag är nöjd med slutet! De passar varandra sååå himla bra!

Så läs, läs, LÄS den här boken! Men förberedd dig på att bli berörd; den rör om bland ens känslor så att man inte vet varken ut eller in! En utav årets (hittillls) bästa böcker!
Jag höll nästan på att ändra min betygskala, för den här boken översteg den milslångt. Det finns ingen jämlike med denna bok. <3 td="">

1 kommentar:

  1. Svar: Hon jag har kontakt med heter Victoria. Eftersom jag inte är förtjust i att skriva mailadresser i kommentarer, varken mina eller andras på grund av risk för spammail så kommer jag inte att skriva ut hennes mailadress. Men hennes mailadress finns på den här sidan: http://www.harlequin.se/pressrum.html

    Hoppas att det var svar på din fråga.

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!