söndag 17 mars 2013

Systrar i Jeans - andra sommaren

Titel: Andra sommaren
Författare: Ann Brashares
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 320
Serie: Systrar i Jeans #2
Originaltitel: The Sisterhood of the Traveling Pants - second summer

Handling:
De fyra vännerna Bridget, Carmen, Lena och Tibby är tillbaka för att åter äta av livets kaka. Det är sommar och tjejerna har klarat av första året på college. Carmen tror att de fyra ska samlas och återuppleva sommaren så som den alltid varit, med skratt och minnen och massor av tid tillsammans. Det visar sig dock att alla i gruppen utom Carmen har planer för sommaren, vilket skapar en stött kant i den fina vänskapen.

Omdöme:
Första boken i den här serien gillade jag inte alls. Den var tråkig och fångade inte mitt intresse, som är viktigt om jag ska fortsätta att läsa den.
Men den här boken var sååå mycket bättre! Jag kan nästan säga att jag älskade den!

Det var härligt att få läsa om sommaren, fast det hade nog varit bäst om det hade varit sommar här där jag bor också och inte ett kallt, blåsigt vinterlandskap.

Alla relationerna i boken var inte så enkla att komma ihåg, tyckte jag. I mitten av boken började jag att skriva upp vem som gillade och hatade vem osv. Fast det blev lite krångligt att hela tiden leta fram lappen för att få reda på vem som var vem.
De relationerna jag uppmärksammade mest var nog Bridget och Billys, och Lena och Kostos. Jag skriver lite mer om karaktärerna här nedanför.
Men de andra relationerna mellan de fyra kompisarna är nog starkast av allihop. Att de har varit kompisar så länge och att de har kunnat hålla ihop. Visst, dem kanske har bråkat med varandra men de har ju kommit över det. Eller? Det hoppas jag i alla fall ;).

Utav alla (väldigt många) karaktärerna i boken så var det Bridget jag gillade mest. Kanske var det för att jag själv är blondin och älskar att springa!
Jag tyckte det var bra att hon avslöjade vem hon var i slutet för dem hon älskade <3 .="" p="">Jag tycker att det är riktigt synd om Lena, alltså vem går ut direkt efter att någon har gjort slut? Jag tycker att det var rätt åt Kostos, för Lena förtjänar någon mycket bättre.

Om ni har gett upp den här serien tycker jag att ni ska ge den en andra chans. Jag personligen hatade första sommaren men älskade nästan den här. Så ge inte upp. Ge den här serien en chans till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!