lördag 9 mars 2013

Kretsen

Titel: Kretsen
Författare: Maggie Stiefvater
Förlag: B Wahlströms (Tack för boken!)
Sidor: 318
Serie: Kretsen #1
Originaltitel: The Raven Boys

Handling:
Fyra pojkar på en prestigefylld internatskola har bildat ett hemligt sällskap i syfte att finna en historisk, mytomspunnen kungagrav. En flicka med övernaturliga förmågor har nyligen mött en av pojkarna - fast som död. Snart kommer deras vägar att korsas igen, med förödande konsekvenser.

Blue är sexton år och dotter till en spåkvinna. Hennes egna synska förmågor är begränsade, men för inte så länge sedan förutsåg hon en ung mans färd mot dödsriket. Dessutom bär hon på vetskapen om ett annat förebud: om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer han att dö. Så möts Blue och Gansey, och hon förstår vem han är.

Ungdomarna slår följe i en tyst övertygelse om att de på något sätt behöver hjälpa varandra i jakten på kungagraven. Kärlek spirar, men en fiende närmar sig också.


Omdöme:

Äntligen är Maggie Stiefvaters nya serie här! Jag har sett framemot den här dagen då jag återigen skulle få läsa något nytt av den fantastiska, underbara författaren.
Hon skriver med ett underbart språk och lyckas alltid få till bra karaktärer.

Man kan säga att jag blev lite besviken på den här boken. Det var kanske dumt av mig att ha ganska höga förväntningar, men efter att jag fullkomligt älskat Dödsritten och även hennes tidigare serie Mercy Falls vargar så kunde jag inte ens tänka tanken att Kretsen skulle bli annorlunda!
Fast det blev den.

Det som jag blev besviken på var kemin i boken. Jag hade velat läsa mer om Blue och Gansey. Men det blev det inte av. Jag hoppas att jag får det i nästa bok!

Språket var som vanligt helt underbart. Jag kan inte riktigt förstå hur hon lyckas skapa en text så bra att det är som att se på en film eller en TV. Om hennes böcker skulle filmatieras skulle de nog inte bli lika bra. Jag kommer nog alltid att ha Maggie Stiefvater som förebild när jag skriver.

Karaktärerna blev jag kanske inte jätte glad över, men dem var bra ändå.
Jag hade velat läsa mer om korppojkarnas bakgrund och få veta lite mer om dem.
Blue tycker jag är en stark tjej, som skulle komma långt på egen hand om hon bara kunde.

En bra bok som jag rekommenderar till alla Maggies fans. Men ha inte för höga förväntningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!