måndag 7 januari 2013

Hobbiten

Hobbiten eller bort och hem igenTitel: Hobbiten
Författare: J.R.R. Tolkien
Förlag: Nordstedts
Sidor: 283
Serie: Boken före Sagan om Ringen-böckerna
Originaltitel: The Hobbit

Handling:
Bilbo blir erbjuden att följa med på skattjakt av trollkarlen Gandalf och en drös dvärgar som leds av Thorin Ekensköld. Dvärgarna vill ta tillbaka skatten och berger Erebor som draken Smaug har tagit. Under skattjakten träffar Bilbo den slemmiga varelsen Gollum som bor i berget och Bilbo lyckas vinna osynlighetsringen i gåtor. Det samma ring som det handlar om i Ringarnas herre.

Omdöme:
Denna bok läste jag faktiskt innan jag försökte läsa Sagan om Ringen-böckerna.
Jag fick den i födelsedagspresent (tror jag) och läste den under en vecka, då jag inte hade börjat läsa så mycket som jag läser idag.

Hobbiten är ganska seg och långsam, vilket det inte blir bättre av dem väldigt långa beskrivningar.
Språket är inte så bra översatt och det märks att det är ett gammalt språk, för ibland står det ett ord man inte visste fanns innan eller inte hört talas om.

Men det är verkligen jättekul att man får reda på hur Bilbo får ringen, som sen Frodo får och om Bilbos äventyr till det ensliga berget.

En bok som passar dem som verkligen gillar Sagan om Ringen och Tolkiens långa beskrivningar :)



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!