lördag 12 januari 2013

Bläckdöd

Titel: Bläckdöd
Författare: Cornelia Funke
Förlag: Opal (tack för boken!)
Sidor: 698
Serie: Bläck-triologin #3
Originaltitel: Tintentod

Handling:
I den tredje och sista boken av bläck-trilogin ligger Ormhuvuds makt fortfarande som en skugga över Ombra. Meggie lever med sina föräldrar på en övergiven gård i bergen, där man nästan skulle kunna glömma vad som hände på Nattborgen. Men nötskrikans läte hörs ibland på natten, och då försvinner Mo med Svarte prinsen och Starke mannen. Allt som är möjligt måste göras för att rädda bläckvärlden undan en odödlig ond härskare.

Omdöme:
Jag älskar den här serien!
Språket är helt fantastiskt och karaktärerna är lika bra!
Jag gillar den här idéen om att de hamnar i en bok genom att läsa sig dit.
Skulle gärna vilja kunna det också :D

Karaktärerna lär man känna väldigt bra (tycker jag).
Fast jag skulle nog velat korta när hela boken. Men ja, ja man kan ju inte få allt? :)

Jag tycker att den här boken känns lite som en barnbok. Med alla älvor som man ska akta sig för, gycklarfolket... Fast ändå så är det nog mer en ungdomsbok.

Andra delar i serien:
1. Bläckhjärta
2. Bläckmagi
3. Bläckdöd

2 kommentarer:

  1. Svar: Hej! Tack så mycket :D Angående målen och staplarna under så har jag en länk där du kan läsa hur man gör:

    http://www.emilysreadingroom.com/2011/01/ask-htmily-6-progress-bars.html

    Lycka till! Fråga om det är nåt du undrar :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!