torsdag 8 november 2012

Bokenkät

Just nu verkar det som att alla bokbloggare (okej, kanske inte alla) gör en bokenkät
(som jag inte kommer ihåg vem som började med den) och jag tänker göra en.
Men inte den som alla andra gör :D.
(Förlåt för dålig uppdatering, har tappat läslusten lite)


1. Den värsta läsupplevelse du haft?
När jag hade två dåliga böcker från biblioteket som jag läste samtidigt. Men jag läste ändå ut dem. Har ingen aning om varför...

 
2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Hmm, en bok som jag har kommit ihåg är Simon & Sophie av Emma Granholm.
Som jag kommer ihåg att den påverkade mig på det bra sättet. För jag blev väldigt glad av att läsa den. Men även Bläckhjärta av Cornelia Funke har en stor del av mitt liv. Det var den som gjorde att jag började läsa.

 

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Nej. Faktiskt inte, men hoppas att det blir någon i framtiden.

 

4. Vad använder du som bokmärke?
Jag har bl.a. 3 magnetbokmärken som har en katt, en panda och en koala. Och sen använder jag även ett bläckfiskbokmärke. Så om man bläddrar blad sittar den fast på sidorna och då kan man bara slå igen boken och man vet vart man är! Väldigt smart!

 

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig...?
Hemma mest. Men även i skolan på morgonen.

 

6. Vilken var den första bok du läste?
Har ingen aning, har inget bra minne. Men den första fantasy boken jag läste var Bläckhjärta - Cornelia Funke.

 

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Jag gillar mest häftade böcker men eftersom det inte finns som alternativ så väljer jag pocket. De är mycket smidigare och billigare.

 

8. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Nej, men det har hänt att jag spillt någon gång i någon bok.

 

9. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja, oftast. Men jag kollar först och främst på handlingen. För att verkligen få mig att läsa någon bok måste det vara ett riktigt snyggt omslag, en häftig titel och en spännande handling.

 

10. Sidantalet då?
Jag vill helst läsa böcker på 100-500 sidor. Helst mer sidor, men inga tunna böcker på 40 sidor.
 

 

11. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej, aldrig! Varför ska man göra så?! Då missar man ju själva handlingen och då är det inte lika spännande längre.

 12. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Många. Det jag läst om flest gånger är Vampire Academy-serien och Hunger Games.

13. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Har faktiskt bara köpt/fått böcker jag gillat så jag har inte gett bort någon.

 14. Just det, läser du i badrummet?
Nej! Jag tänker på det värsta som kan hända tappa den i toaletten eller spola vatten på den...
 
15. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag skriver läsdagbok men jag är väldigt dålig på att skriva i den ändå och när jag väl sätter mig och skriver kommer jag inte på vad jag ska skriva :)
Jag brukar skriva listor på viilka böcker jag vill läsa/köpa.

1 kommentar:

  1. Kul att det var boken Bläckhjärta av Cornelia Funke som fick dig att börja läsa eftersom det var samma sak för mig! ^^ efter den boken blev jag typ besatt av böcker ;p

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!